Revolutionerande övervakning av luftkvalitet

Revolutionerande övervakning av luftkvalitet

Luftkvaliteten är allt mer i fokus. I början av året menade forskare att fler sjukskriver sig när skadliga partiklar ökar i luften. I Stockholm kan fyra procent av korttidsfrånvaron kopplas till luftföroreningar, visar en studie som nämndes i bland annat Aftonbladet.

WHO:s nya regelverk för partiklar är tuffare än tidigare och understryker vikten av att kontrollera dessa faktorer för att säkerställa offentlig hälsa. Men hur gör man då för att få en säker arbetsplats eller ett bra inomhusklimat?

Två sådana lösningar, båda utvecklade i Sverige, AKKR8 och Hibou Air, sensorer för att mäta skadliga partiklar i inomhusluften. Dessa innovativa produkter är utformade för att förbättra inomhusmiljöer globalt och säkerställa att luften vi andas är av högsta möjliga kvalitet.

Hibou Air ansluter sig via lokalt WiFi eller Bluetooth, medan AKKR8 istället ansluter till mobilnäten. Dessa lösningar gör det möjligt att enkelt och snabbt övervaka och förbättra luftkvaliteten i olika utrymmen.

Innovation för hälsosammare inomhusmiljö

Hibou Air har en banbrytande virusindexfunktion som tar luftkvalitetsövervakningen till en ny nivå. Denna funktion använder realtidsdata för att övervaka kritiska parametrar som temperatur, luftfuktighet, koldioxidnivåer och partikelinnehåll. Dessa värden analyseras av en algoritm som visar på hur risken för virus och andra luftburna patogener är.

Med sensorer kan man enkelt och proaktivt hantera och förbättra luftkvaliteten i lokaler, vilket minskar risken för hälsoproblem och skapar en säkrare tillvaro.