Banbrytande: 5G i drönare styr skogsmaskin

Banbrytande: 5G i drönare styr skogsmaskin

Med hjälp av en 5G-utrustad drönare, i praktiken en luftburen mobilmast, har en skogsmaskin för första gången kunnat fjärrstyras via 5G-teknologi i terräng med begränsad uppkoppling. Testet genomfördes i ett skogsområde utanför Västerås som en del av ett forskningsprojekt där bland annat Skogforsk ingår. Ni som följt oss vet att just Skogforsk använt routrar från oss för sina tester, så även i det här fallet.

I november förra året var vi och provkörde en skogsmaskin via det publika mobilnätet hos Skogforsk i Uppsala, och tidigare har maskinen körts via privat 5G. Nu har konceptet tagits ett steg längre.

Drönare tar 5G-täckningen till skogen

Utmaningen har hela tiden varit att få 5G-teknologin dit maskinen verkar, ofta i områden som saknar täckning. I början av maj genomfördes tester i ett skogsområde i Virsbo utanför Västerås.

Man kunde där fastställa att det går att koppla upp och fjärrstyra stora fordon via en drönare, som i praktiken agerar som en basstation i mobilnätet fast det är en stor, rörlig och luftburen enhet. Det här ett steg att flexibelt kunna koppla upp verksamheter som arbetar i områden med bristfällig täckning, eller tillfälligt är på en plats.

Under testet befann sig drönaren med basstationen ca 500 meter från skogsmaskinen men hade ett täckningsområde på upp till 3 km. Föraren av skogsmaskinen befann sig i Skogforsks labb i Jälla, Uppsala, drygt 9 mil därifrån.

Revolution i skogen när drönare blir mobilmaster

I detta test valde Skogforsk att fjärrstyra en skotare på ett hygge för att testa uppkopplingen via drönaren, det är samma skotare som vi tidigare provkört. I nästa steg vill man testa att koppla upp och fjärrstyra en markberedare som är en mycket tyngre maskin som går i otillgänglig terräng.

Målet med projektet är att undersöka hur drönarteknik och 5G-teknologi kan möjliggöra att avlägsna områden runtom i Sverige kan bemannas med fjärrstyrda fordon i framtiden. Bland annat testar Mittuniversitetets forskare tillförlitlighet och fördröjning i datakommunikationen, något som är av stor vikt vid fjärrstyrning, framförallt via mobilnät eller andra trådlösa tekniker.

I maskinen: Advantech ICR-4453

Advantech ICR-4453 är en 5G router med en snabb processor för applikationer som kräver hög hastighet och stabil uppkoppling. Routern har ethernetportar, seriella dataportar samt I/O-port. Routern är helt metallkapslad och fungerar lika bra för fast montage i krävande situationer som monterad i rörliga applikationer som tunga fordon eller fordon i lokaltrafik. -Dessutom fungerar den med både privat och publik 5G.