Indiska inleder samarbete med Bröstcancerförbundet

Indiska inleder samarbete med Bröstcancerförbundet

Under oktober månad påbörjar Indiska ett nytt samarbete med Bröstcancerförbundet, för att öka medvetenhet kring bröstcancer och bidra till bröstcancerforskning. Indiska kommer sälja både Rosa bandet samt en rad egendesignade produkter till förmån för Bröstcancerförbundets insamling och stöd till drabbade.

Indiskas egendesignade produkter kommer bidra med 10% av försäljningspriset som oavkortat går till bröstcancerforskning. Produkterna består av tre olika tygpåsar, servetter, tändstickor, kort och en temugg – alla prydda av Bröstcancerförbundets klassiska bröstmönster. Indiska har även tagit fram rosa Svanenmärkta stearinljus, en tesil och en vas formade som likt en kvinnokropp till kollektionen.

- Vi är oerhört glada och stolta över att ingå samarbete med Bröstcancerförbundet. Det känns väldigt viktigt att vara med och bidra till insamlingen som möjliggör att forskningen inom bröstcancer går framåt. Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer.”, säger Emma Hellstadius, e-handel, marknad- och expansionschef på Indiska.

Rosa Bandet kommer finnas till försäljning online samt i alla Indiskas butiker fr.o.m. fredagen den 1 oktober. Indiskas egna produkter som säljs till förmån för insamlingen till bröstcancerförbundet släpps några i taget under hela oktober. Och kommer fortsätta säljas under hel 2021.

Om Bröstcancerförbundet
    Bröstcancerförbundet bildades 1982 och är den enda intresseorganisationen som enbart fokuserar på bröstcancer och som stödjer både forskning och medlemmar. De arbetar med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer och fokuserar på finansiering av forskning, sprida kunskap och skapa stöd och hjälp till drabbade och deras närstående.

Bröstcancer i siffror:

• Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer
    • 80 procent av de drabbade överlever
    • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
    • Två av tre fall upptäcks vid mammografi

För frågor kontakta:
    Matilda Agné