Idag startar Indiskas design-hackaton i Borås – där framtidens hållbarhetstalanger hackar fram en ny cirkulär kollektion

Indiska firar 120 år med att växla upp arbetet kopplat till mer hållbara och cirkulära processer – genom att arrangera ett design-hackaton tillsammans med Textile & Fashion 2030, för studenter på Textilhögskolan, Nordiska Textilakademien och Tillskärarakademin i Göteborg.

Fotograf: Anna Sigge

Syftet är att utmana den traditionellt linjära textila värdekedjan för att tänka mer cirkulärt ur ett material-, design- och affärsmodellsperspektiv.

”Vi är väldigt glada över samarbetet och vill utmana oss själva att tänka kreativt kring cirkulära lösningar kopplat till våra hållbarhetsmål, samt driva hållbarhetsagendan inom textilindustrin framåt. Vi inom textilindustrin har tuffa utmaningar framför oss kopplat till hållbarhet och vi vill vara med och driva utvecklingen framåt, till ett mer ansvarstagande och hållbart samhälle i alla led”, säger Bodil Jönsson Lindgren, Hållbarhetschef på Indiska.

Indiskas hållbarhetschef Bodil Jönsson Lindgren tillsammans med vd, Karin Lindahl.

Studenterna ansöker med en beskrivande pitch, inom antingen mode eller inredning och de som blir uttagna får medverka i en tvådagars workshop, den11-12 mars – med syfte att utveckla sina idéer till skisser och prototyper. Bidragen bedöms av en jury och det vinnande teamet får chans att förverkliga sin kollektion tillsammans med designer, produktutvecklare och hållbarhetsexperter på Indiskas huvudkontor.

Kollektionen kommer att presenteras och säljas via Indiska.com.

Juryn består av Karin Lindahl (VD, Indiska), Agneta Bohlin (Inköpare, Indiska) och Adrian Zethraeus (Project Manager, Science Park Borås).

”Samarbeten mellan forskning , högskola och näringsliv är viktigt både för att driva förändring i industrin, men inte minst för studenterna, som utgör framtidens textila ledare”, säger Anett Aldman, projektledare för Science Park Borås.

För frågor och bilder kopplat till Indiskas design-hackaton.

Kontakta:
Cassandra Brunstedt
Head of Content & PR
Cassandra.brunstedt@indiska.se

Indiska är ett svenskt livsstilsföretag etablerad 1901 som erbjuder mode och inredning i en unik mix av det färgstarka Indiska arvet och den skandinaviska enkelheten.