Här är vinnarna i Indiskas design-hackaton – där elever hackat fram en ny cirkulär kollektion

Indiska och Textile & Fashion 2030 bjöd i helgen in till design-hackathon där elever fick chansen att utveckla skisser och prototyper till en ny cirkulär kollektion, för Indiskas mode eller heminredningskoncept. Här är de vinnande bidragen.

Syftet med design-hackaton var att utmana den traditionellt linjära textila värdekedjan för att tänka mer cirkulärt ur ett material-, design- och affärsmodellsperspektiv.

En jury bestående av Karin Lindahl, VD Indiska, Agneta Bohlin, inköpare Indiska och Adrian Zethraeus, projektledare Science Park Borås, bedömde varje bidrag utifrån design, cirkularitet/hållbarhet och genomförbarhet.

Indiskas hållbarhetschef Bodil Jönsson Lindgren tillsammans med vd, Karin Lindahl.

"Vi är överväldigade av det engagemang och resultat som studenterna har åstadkommit på denna korta tid, dagarna på plats här i DO-tank Center har gett oss otroligt mycket energi och inspiration", säger vd på Indiska, Karin Lindahl.

Vinnare av design-hackatonet 2022 är Sonia Braska och Mikaela Hellgren, studenter vid Textil Produktutveckling på Textilhögskolan med sitt bidrag Remake & Upcycling. Kollektionen består av exklusiva couture-plagg men också mer vardagliga men unika klänningar och tunikor tillverkade av "rescued fabrics" från restlager, prover och reklamationer. Bidraget bestod även av idéer för mer cirkulära konsumtionsmönster.

"Vi är oerhört glada och lite överväldigade över att ha vunnit hackathonet. Vi ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med Indiska för att utveckla kollektionen och känner oss hedrade över att vårt koncept har valts för att uppmärksamma Indiskas 120 år i Sverige", säger Sonja Braska och Mikaela Hellgren.

Juryn prisade ytterligare en grupp bestående av studenterna Hannah Kaspari och Miriam Scheller från Master programmet ”Fashion and Textile design”, samt Paula Herzberg och Fabian Pirrwitz från Master programmet ”Textile Value Chain Management” på Textilhögskolan. Gruppen hade tagit fram värdefulla tips på hur Indiska kan inspirera sina kunder till en mer hållbar livsstil.

Det vinnande bidragen får förverkliga sin kollektion tillsammans med designer, produktutvecklare och hållbarhetsexperter på Indiskas huvudkontor.

För frågor och bilder kopplat till Indiskas design-hackaton.

Kontakta:
Cassandra Brunstedt
Head of Content & PR
Cassandra.brunstedt@indiska.se

Indiska är ett svenskt livsstilsföretag etablerad 1901 som erbjuder mode och inredning i en unik mix av det färgstarka Indiska arvet och den skandinaviska enkelheten.