Increasor inleder IPO tisdagen den 19/1 - Planerar för notering redan i april

På tisdagsmorgonen öppnar teckningsformulären för Increasors IPO som är den sista chansen att bli delägare innan börsnoteringen. IPO:n är publik vilket innebär att alla har rätt att teckna och det är löpande tilldelning så det är först till kvarn som gäller.

Ytterligare ägarspridning och kapitalisering
Efter sensommarens oerhört lyckade ägarspridningsaktivitet där nära 500 nya aktieägare attraherades, siktar nu Increasor dels på att honorera de tidiga ägarna från pre-IPO och dels på att sprida ägandet ytterligare. En kapitalisering för att tillmötesgå marknadsplatsens krav är också en del av syftet. Gällande ägarspridningen så är bolaget redan med råge godkända för de marknadsplatser som är aktuella, men givetvis är det en stor styrka att ha så mycket "free float" som möjligt, för alla involverade.

Increasor lämnar med en teckningsoption gratis
Priset per aktie är satt till 10,00 kr och för varje aktie som tecknas lämnas också en teckningsoption utan vederlag, det vill säga gratis. Lösenkursen på teckningsoptionen i maj 2022 är 8,00 kr vilket innebär att i utgångsläget är varje teckningsoption värd 2,00 kr. Kort beskrivet så betalar man 10,00 kr men värdet är 12,00 kr. Beslut är fattat att även teckningsoptionen kommer att marknadsnoteras och således bli möjlig att handla med.

Noteringen tidigarelagd
Som tidigare kommunicerats så avser Increasor att notera aktien på en marknadsplats innan sommaren. Planen har nu reviderats så att Increasor siktar på att notera redan i april 2021. Increasors styrelse beslutade i december att inleda en noteringsprocess på listan NGM Nordic SME. NGM Nordic SME är en lista för snabbväxande svenska bolag och för bara ett par dagar sedan lanserades möjligheten att parallellnotera aktien på Börse Stuttgart vilket gör NGM:s erbjudande än mer attraktivt för Increasor. Slutförhandlingar pågår i valet av de mentorer som Increasor avser att anlita i noteringsprocessen.