​Exponera.nu lanserar ny e-handel

Sprattlevann AB äger och driver varumärket Exponera.nu. Den e-handelsplattform som lanserades i mars har nu migrerats in till en helt ny plattform.

Nya verktyg och smidigare orderflöde

I den nya plattformen har verktyg som offerthantering implementerats vilket innebär att offerter till kunder kan skapas direkt i back-office och skickas direkt till kund med full spårbarhet. Orderflödet har förbättrats avsevärt med API-kopplingar direkt in i bokföringssystem. Kopplingar till leverantörer har förbättrats liksom check-out processen för slutkund.

Mer än 10 000 produkter i sortimentet

Den tidigare plattformen hade ca 2 500 produkter fördelat på en handfull leverantörer. Med den nya plattformen har Exponera tagit in över 10 000 produkter från mer än 20 leverantörer. Lika många produkter till finns att tillgå men då bolaget vill säkerställa relationen med leverantörer innan de implementeras, kommer fler att läggas till löpande.

Andreas Trouin som drivit projektet kommenterar:

”Vi går från ett ganska skapligt grundsortiment till ett komplett sortiment, samtidigt som order- och offertprocessen effektiviseras avsevärt. När man har en sån tillväxt som vi ser nu är det oerhört viktigt att IT-system och processer hänger med, annars blir det ohanterbart och vi laddar för fullt med kampanjer för att öka orderingången. Det har varit bolagets vision från första dagen att vara en ’one-stop-shop’ för profil- och reklamprodukter och det här är ett steg i helt rätt riktning. Våra kunder vill inte shoppa runt på olika e-handelsplattformar utan vill ha allt på ett ställe och gärna också konsultation med vad de behöver, det kan vi nu ge dom och det känns väldigt tillfredsställande. Plattformen har körts i BETA-version under ett par veckor innan lanseringen och det har varit förvånansvärt få problem med plattformen. Nästa steg kommer att bli att paketera våra produkter på ett smakfullt sätt, exempelvis kommer vi att sätta upp olika former av mässpaket med en grundutrustning och tillval för att möta den generella kundens behov så väl som möjligt. Vi planerar också för ett kit för nystartade företag och som arbetar med att etablera sin profil, det tror vi kommer att vara mycket uppskattat”, avslutar Andreas.