Mutbrottsexperten: “Insatserna inom bygg och anläggning behöver stärkas mycket mer”

En ny mutbrottshärva i asfaltsbranschen samt ytterligare ett fall av “gratis” renovering hos en byggbolags-vd är två av vårens mutbrottsdomar i den svenska bygg- och anläggningssektorn. Insatserna i sektorn behöver intensifieras ytterligare, menar Parul Sharma, som tillträder som ordinarie generalsekreterare för Institutet Mot Mutor idag den 2 september.

Trots att bygg- och anläggningssektorn är en sektor som Institutet Mot Mutor, IMM, jobbat aktivt med fortsätter branschens aktörer att trotsa svensk mutbrottslagstiftning.

“Vi har gedigna överenskommelser med sektorns företrädare, en rad utbildningar och kompetensfrämjande insatser och regelbundna diskussioner med representanter för branschen. Tyvärr är det uppenbart att våra förebyggande insatser och samarbeten behöver intensifieras ytterligare”, säger Parul Sharma, generalsekreterare för IMM.

I början av juni dömdes samtliga personer som åtalats för grova mutbrott i en omfattande rättegång vid Göteborgs tingsrätt under våren. Åtalet omfattade förutom grovt tagande och givande av muta även grova bokförings- och penningtvättsbrott samt försvårande av skattekontroll.

I centrum för rättegången avseende mutbrott stod en platschef i ett större asfaltsbolag. Hen hade totalt mottagit nära 1,4 miljoner kronor i mutor från en underleverantör inom markarbeten som utfört uppdrag åt asfaltsbolaget. Som givare av mutorna till platschefen stod en styrelseledamot i markarbetsbolaget åtalad. Hen stod även åtalad för att ha mutat en annan person som arbetat som platschef/konsult för ett statligt infrastrukturbolag som anlitat markarbetsbolaget. Totalt lämnade styrelseledamoten otillbörliga förmåner till konsulten om 635 000 kronor.

Platschefen dömdes för grovt tagande av muta och fick fängelse i 1 år och 2 månader. Styrelseledamoten dömdes för en rad brott, bland annat grovt givande av muta, och fick fängelse i 3 år och 6 månader. Dessutom meddelas näringsförbud i 6 år.

Konsultens aktiebolag åläggs att betala en företagsbot om 1 miljon kronor. Brottsligheten bedömdes som grov eftersom den avsett betydande värde och ingått i en brottslighet som utövats systematiskt och i större omfattning.

Tidigare i vår, närmare bestämt i april, kom ytterligare en i raden av domar där en underleverantör i byggsektorn utfört tjänster för en kunds privata räkning utan ersättning. I detta fall var det en vd för en byggentreprenör som för egen och närståendes del tagit emot otillbörliga förmåner från en och samma underentreprenör om totalt cirka 2,9 miljoner kronor. Dessa förmåner har framförallt uppstått genom att underentreprenören renoverat vd:ns lägenhet utan ersättning.

Vd:n dömdes för grovt tagande av muta med villkorlig dom samt 180 dagsböter om 1 000 kronor, motsvarande 180 000 kronor, som påföljd.
Representanten för underentreprenören dömdes för grovt givande av muta med villkorlig dom och 140 dagsböter om 860 kr , sammanlagt 120 400 kronor.

Tingsrätten dömde också ut två företagsböter, en på 800 000 kronor till byggentreprenören och en på 600 000 kronor till underentreprenören.

“Dessa två domar visar på hur komplex och känslig produktionskedjan är i branschen samt hur många aktörer som faktiskt utgör en korruptionsrisk”, säger Parul Sharma.

“Vi välkomnar alla intressenter att ta del av IMM:s kunskapsfrämjande insatser och även höra av sig om det föreligger oklarheter eller varningsflaggor som behöver diskuteras.”