Gå direkt till innehåll
Øystein Herland, Volvo Personbiler Norge: ”Den största managementutmaningen är allt snabbare förändringstakt”

Blogginlägg -

Under de 10 senaste åren har Volvo haft stora framgångar i Norge och idag har de en stark position på den norska marknaden. För att säkerställa fortsatt affärsutveckling sjösatte Volvo Personbiler under 2010 ett nytt ledarutvecklingsprogram i samarbete med IHM Business School. Vid årsskiftet 2011 hade ca 200 VD:ar och övriga ledare bland de norska återförsäljarna genomfört fas ett. 2012 planerades nästa fas där återförsäljarnas ledningsgrupper skulle gå från plan till action.

VD-program blev ledningsgruppsutveckling
Ursprungligen var ledarutvecklingsprogrammet framtaget som ett VD-program för alla återförsäljarbolagen men väldigt snart uppkom önskemål från flera VD:ar om att kunna ta med fler från ledningsgruppen. Detta kom att förändra både genomförandet och upplägg.

- När vi funderade på detta så kom vi fram till att det egentligen både var logiskt och ett utmärkt tillfälle att få hela ledningsgruppen att utvecklas tillsammans mot gemensamma mål. Resultatet av detta har blivit fantastiskt bra på många sätt, ett stort engagemang med ledningsgrupper som har kommit väldigt väl förberedda, utvärderingar av bolagen har fått många att öppna sig och tänka i nya banor. Här har naturligtvis skickliga föreläsare och facilatorer varit en starkt bidragande orsak och där alla har strävat åt samma håll, menar Øystein Herland, VD för Volvo Personbiler Norge.

- Jag vill betona att även Volvos ledningsgrupp i Norge har varit med genom hela utbildningsprogrammet, dels för att vi har gemensamma mål och dels som en viktig signal att vi menar allvar med denna satsning, understryker Øystein Herland.

Engagerade återförsäljare delaktiga från start
- En viktig förutsättning för att lyckas var att förankra och få acceptans för utvecklingsplanerna bland återförsäljarna. Volvo i Norge har ett mycket bra samarbete med en engagerad och motiverad återförsäljarförening som mottog planerna väldigt positivt. Vi enades tidigt om att detta är en viktig gemensam satsning för alla och ingår i den norska strategiplanen. Tillsammans jobbade vi sedan vidare med återförsäljarna och IHM där vi slipade på detaljerna, säger Øystein.

Snabbare förändringstakt största utmaningen
- Det är lätt att man bara stirrar sig blind internt. Idag ligger de stora utmaningarna i de snabba omvärldsförändringarna. Vi ser därför Change Management som det viktigaste konkurrensmedlet. Det handlar om vår förmåga att ständigt utveckla professionella chefer som kan leda affären och samtidigt anpassa och utveckla verksamheten, menar Øystein Herland, vd för Volvo Personbiler Norge.

Behovsfasen
Den gemensamma utvecklingsplanen 2010-2012 för Volvo och återförsäljare i Norge omfattade sju strategiska huvudområden: nybilsförsäljning och servicemarknaden, verksamhetsprocesser och kompetensutveckling, CRM, begagnat, företagsförsäljning och PR. När Øystein Herland presenterade strategiska utvecklingsplanerna för återförsäljarföreningen var han angelägen om att det fanns en röd tråd genom all verksamhetsutveckling och där Change Management och faktisk implementering inkluderades i den löpande utvecklingen. Historiskt har många utbildningsprogram varit lite för teoretiska och saknat en direkt koppling till den praktiska verksamheten. Tre tydliga fokuskrav sattes upp.

- Businessorientering i allt vi gör, nulägesanalys, d.v.s. för att förbättra måste alla veta var de står idag och vart de ska. Och slutligen minst ett obligatoriskt förbättringsprojekt inom ett strategiskt huvudområde med planering och implementering, säger Øystein Herland.

Val av leverantör
När Volvo i Norge skulle välja utvecklingspartner så sneglade de på Sverige där Volvo har haft ett nära samarbete med IHM Business School sedan drygt 30 år tillbaka. IHM Volvo Cars Nordic School har ett omfattande programutbud med över 80 olika program för återförsäljarnas olika organisationsdelar, allt från försäljningsledning till eftermarknad och service. Øystein Herland framhäver tre huvudkriterier vid val av leverantör.

- Vi ville ha en partner som har kunskap om branschen, är nytänkande med pedagogisk förmåga och tillräckliga resurser, samt naturligtvis vara businessorienterad. Utöver detta så upplevde vi att IHM är lyhörda och prestigelösa när vi vill göra förändringar.

Effekter så här långt?
Utvärdering och feedback har varit mycket positiv och konkret effekt av fas 1 är 30 stycken Change Management utvecklingsprojekt som har implementerats eller är på väg att implementeras. Oavsett om projekten berör begagnat sidan, process förbättringar eller kundservice så är målet hela tiden att öka kundtillfredsställelsen.

- All ledarutveckling flätas samman i alla utvecklingsdelar, ingenting är isolerat utan en del av hela verksamhetsutvecklingen. Vidare har insikten om betydelsen av ett effektivt Change Management ökat väsentligt, summerar Øystein.

Vad är utmaningen framåt?
- Volvo ska vara extremt förutsägbara för både sina kunder och återförsäljare. Med det menar vi att vi ska vara tydliga, långsiktiga och pålitliga. Det vi nu påbörjat ska vi fortsätta i fas 2 där vi kommer att vässa oss ytterligare på att införa Change Management som en naturlig del i kärnverksamheten, avslutar Øystein Herland.

Linda Thyrén

Presskontakt CMO 031 335 20 06
Mats Engström

Presskontakt Kompetensutvecklingsexpert IHM Business School

Business skills of tomorrow

IHM Business School erbjuder affärsutbildningar för människor som vill utvecklas mot tydliga mål och skapa resultat i sin yrkesroll. Våra program formas av näringslivets krav på aktuell kunskap och färdigheter inom marknadsföring, ledarskap, affärsekonomi och försäljning.

Vi erbjuder öppna utbildningar och skräddarsydda program för människor, företag och organisationer, på heltid och parallellt med jobb.

Verksamheten bedrivs vid egna skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Umeå. Sedan starten 1966 har drygt 50 000 personer examinerats från IHM.

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola ägd av den ideella stiftelsen IHM.