Svenskarna vill ha lättstädad inredning i badrummet - Här är produkterna som underlättar

Trenden går mot att vi vill ha badrum som bjuder på lugn och återhämtning – samtidigt som de ska vara funktionella, lättstädade och hygieniska. Vid val av ny badrumsinredning tycker tre av fyra att det är viktigt eller mycket viktigt att inredningen är lätt att rengöra. Här tipsar därför Ifö, ett varumärke inom badrumskoncernen Geberit, om fem produkter som ger dig ett lättstädat badrum.

Vi spenderar allt mer tid i badrummet. En undersökning som Ifö låtit göra bland 1000 personer, visar att svenskarna i genomsnitt spenderar närmare 30 minuter i badrummet varje dag. Undersökningen visar även att funktion och renlighet är det vi värderar allra högst i vårt badrum och 70 procent värdesätter att badrummet är lättstädat och kräver minimal rengöring.

De allra flesta städar badrummet en gång i veckan (44 procent). Men så många som var tredje svensk städar bara varannan vecka eller mer sällan än så. För att underlätta städningen föredrar hela 75 procent en fast badrumsinredning som är lätt att rengöra. Släta ytor och skåp för förvaring är populärt, liksom vägghängda toaletter, där det är lätt att komma åt att städa under. 42 procent önskar att de hade en vägghängd toalett.

Toalett utan spolkant
Just toaletten är ett område som samlar mycket bakterier och här underlättar en WC-stol utan spolkant. Under spolkanten samlas mycket bakterier vilket kan vara svårt att komma åt och hålla rent. Undersökningen visar att hälften av alla svenskar gör rent under spolkanten max varannan vecka.

Nedan tipsar Ifö om fem produkter för ett lättstädat badrum.

Ifös vägghängda Spira Rimfree – en hygienisk toalett utan spolkant
Många som renoverar sitt badrum väljer en vägghängd toalett av estetiska skäl. Den diskreta designen med vattencisternen är elegant dold bakom väggen och toaletten svävande över golvet ger badrummet extra elegans. Ifö Spira Rimfree är vägghängd och saknar dessutom spolkant, vilket gör att smuts och bakterier inte har någonstans att gömma sig och WC-skålen blir lättare att städa. Ifö Spira är behandlad med Ifös rengöringsvänliga glasyr, Ifö Clean.

Ifö Spira – tvättställ med rengöringsvänlig glasyr
Ifö Spira är en serie tvättställ som ger badrummet en elegant känsla. Tvättställen finns i en mängd storlekar i både runt och fyrkantigt utförande. Linjerna och formerna är rena och enkla, vilket ger badrummet ett lyxigt intryck. Ifö Spira har dessutom den extra rengöringsvänliga glasyren Ifö Clean, som gör det svårt för smuts och kalk att få fäste.

Ifös tvättställskåp – lättstädat med smarta skåp
Ifös tvättställsskåp finns i olika former och storlekar och i olika designer och färger. De väggmonterade badrumsmöblerna gör det lätt för moppen att komma åt under och badrummet blir mer lättstädat. Lådorna och de speciella lådavdelarna gör det dessutom enkelt att hålla ordning på alla toalettartiklar.

Ifö Space – den lättstädade duschen
Ifö Space vikbara duschdörrar gör det lätt att städa såväl golv som väggar. De specialdesignade gångjärnen i mittdelen av vikdörrarna är jämna ner i minsta detalj, vilket gör dem enkla att hålla rena.

Ifö Option – spegelskåp
Med speglar förstoras badrummet och en vacker belysning ramar in helheten. Ett spegelskåp som Ifö Option ger både smart förvaring och plats att spegla sig.

Om undersökningen
Undersökningen är gjord bland ett representativt urval av 1000 svenskar under 2020 av YouGov på uppdrag av Ifö.

Jenny Andersson, Presskontakt Micael Bindefeld AB
jenny.andersson@bindefeldab.se

petra.nilsson@geberit.com

Ifö är ett av de äldsta och mest populära badrumsmärkena i Sverige, med ett brett sortiment av toaletter, handfat, badrumsmöbler och duschlösningar. Största delen av Ifös badrumsprodukter är producerade på de lokala fabrikerna i Bromölla och Mörrum. Ifö ingår i badrumskoncernen Geberit Group.

Globalt verksamma Geberit Group är marknadsledande inom sanitetsprodukter i Europa. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärden inom sanitetsteknik och badrumsporslin. Tillverkningskapaciteten omfattar 29 produktionsanläggningar, varav 6 är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 12 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på 3,1 miljarder CHF under 2019. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och finns på SMI (Swiss Market Index) sedan 2012. I Sverige har Geberit cirka 400 medarbetare.