Fallen av "moppe-jacking" ökar

Mopedstölder är ett stort problem. Och det har blivit allt vanligare att unga blir rånade på sin moped under hotfulla former. Detta skapar ofta stora trauman hos offret. Totalt har mopedstölderna i Sverige ökat med 28 procent sedan år 2000. Det stals mer än 8 500 mopeder i Sverige förra året. Att bli bestulen på sin moped är alltid mycket jobbig för den som drabbas. Allt vanligare blir det dessutom att gärningsmannen hotar offret och tar mopeden under rånliknande former. De flesta offren är mycket unga och vissa blir så illa berörda att de isolerar sig från andra ungdomar därför att de är rädda att stöta på gärningsmännen igen. Förutom chocken innebär stölden ofta även ekonomiska och praktiska problem. Mopeder är relativt lätt att stjäla och få stulna mopeder återfinns. Men nu finns ett nytt grepp i kampen mot mopedtjuvarna. – If Tracker är en liten sändare som man kan placera gömd på de flesta mopeder. Trackern kombinerar modern GPS-spårning med en dygnetruntbemannad larmcentral och gör att en stulen moped kan lokaliseras på några minuter. Och för första gången är priset för ett positionslarm överkomligt för den vanliga moppeägaren, säger Dan Falconer, motorexpert på If. If Tracker kostar 3 990 kronor och inkluderar spårningstjänsten under tre år. Med If Tracker får man från den 15 juni även 20 procents rabatt på delkasoförsäkring och slipper dessutom betala självrisk om mopeden blir stulen. Kort guide till mopedförsäkring: • Det är enligt lag obligatoriskt med en trafikförsäkring för alla typer av mopeder. • En trafikförsäkring ger ersättning vid personskador på förare och utomstående, samt på annans egendom. • Till trafikförsäkringen kan man teckna en halv- eller helförsäkring. I en halvförsäkring ingår försäkring vid brand, stöld, samt rättsskydd. I en helförsäkring ingår dessutom vagnskada. • Det är viktigt att tänka på är att mopeden måste ha två godkända lås för att försäkringen skall gälla vid stöld. • Försäkring inte gäller för skada om moped är trimmad, man kör alkoholpåverkad, kör och ej uppnått lagstadgad ålder eller kör EU-moped utan förarbevis. För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig Sverige. Mobil: 070-628 23 63 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2005 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.