18 viltolyckor om dagen i Västra Götaland

Omkring var sjätte registrerad viltolycka inträffade i Västra Götaland under det gångna året. 18 stycken per dag, hela året. Därmed var Västra Götaland det län i Sverige där absolut flest viltolyckor inträffade.

I snitt har 9,5 av 1000 personbilar i Sverige råkat ut för en viltolycka under 2008. Det är en ökning från året innan då 8,4 bilar av 1000 krockade med vilt. Kronoberg är även i år det län som drabbats av flest viltolyckor i relation till antal bilar - hela 24 stycken per 1000 bilar, att jämföra med 19,5 året innan. Det innebär en nära tredubblad risk jämfört med rikssnittet. På plats två och tre ligger de övriga smålandslänen Kalmar (19,6) och Jönköping (16,4).

Förra året inträffade drygt 40 000 viltolyckor i hela landet, visar siffror från Nationella Viltolycksrådet. Det är en ökning med 14 procent från året innan och betyder över 100 viltolyckor om dagen. Omkring hälften anmäldes till försäkringsbolagen.

I Västra Götaland inträffade 6392 viltolyckor under 2008, vilket är en ökning med 12 procent på ett år. Den absoluta majoriteten handlar om krock med rådjur, men över 700 kollisioner med älgar inträffade också.

- De flesta viltolyckor orsakar lyckligvis bara materiella skador. Älgkrockarna är däremot alltid farliga. Det är lätt att bli överraskad av höstmörker och den första halkan. För att minska olycksrisken är det bäst att sänka hastigheten generellt och anpassa farten till underlaget, säger Dan Falconer.

De flesta viltolyckor orsakar, förutom det förolyckade djuret, bara materiella skador. Älgkrockarna, som står för cirka 13 procent av olyckorna, är däremot alltid farliga. Förra året dog sju personer i krock med älg. I Västerbotten och Norrbotten står älgolyckorna för mer än hälften av alla viltolyckor.

Helår 2008 (förra årets olycksrisk inom parentes)

1. Kronoberg 24,0 (19,5)
2. Kalmar 19,6 (14,7)
3. Jönköping 16,4 (13,1)
4. Södermanland 15,7 (15)
5. Jämtland 14,8 (18,3)
6. Värmland 14,7 (13,9)
7. Uppsala 12,3 (13,6)
8. Östergötland 11,7 (9,4)
9. Blekinge 11,7 (11,2)
10. Örebro 11,4 (11,4)
11. Dalarna 11,3 (11)
12. Västra Götaland 9,1 (8,4)
13. Halland 8,6 (7,4)
14. Västmanland 8,3 (7,5)
15. Skåne 8,1 (6,1)
16. Västernorrland 7,3 (6)
17. Gävleborg 7,3 (6,6)
18. Västerbotten 6,0 (6,3)
19. Norrbotten 4,1 (4,8)
20. Stockholm 4,0 (3,9)
21. Gotland 1,4 (1,9)

Totalt i Sverige 9,5 olyckor per 1000 bilar, jämfört med 8,4 för 2007

Vid en olycka med ett vilt djur, gör följande:

• Sätt ut varningstriangeln.
  • Stanna och märk ut platsen för olyckan med ett plastband eller liknande.
  • Ring polisen på 112 och uppge var du befinner dig.
  • Gör en anmälan till ditt försäkringsbolag om fordonet skadats.

Den som kolliderar med vilt har anmälningsplikt. Gäller björn, varg, järv, lo, älg, hjort rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn.

För ytterligare information:
Caroline Uliana, Pressansvarig Sverige. Mobil: 070-628 23 63

If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2007 till 38 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.

• viltolycka
  • älgolycka