Elektronikveteran investerar i svenska Verifyter AB

Verifyter AB som utvecklar programvara och system för automatisk regressionstestning och felanalys, meddelar idag att man skrivit avtal med Lars-Eric Lundgren, grundare av HARDI Electronics AB och tidigare VD för Synplicity Hardware i Sverige, om att investera i bolaget och tillträda som styrelseordförande.

Verifyter är ett inkubatorbolag på Ideon Innovation i Lund som utvecklar och marknadsför programmet PinDown, som används för att automatisera och snabba upp felsökning och analys i regressionstester. Genom att använda PinDown kan man dramatiskt förbättra testning och validering i komplexa hård- och mjukvaruprojekt, och därigenom spara både tid och pengar samtidigt som kvaliteten förbättras.

“Verifyter är ett mycket intressant företag med väldigt spännande produkter inom verifiering och testning,” säger Lars-Eric Lundgren, styrelseordförande i Verifyter.

”Det passar mina erfarenheter perfekt eftersom jag har jobbat de senaste 10 åren med att göra HARDI/HAPS-produkterna för ASIC-verifiering till världens mest använda FPGA-baserade ASIC-verifieringsverktyg. HAPS tillhör idag Synopsys, ett av världens ledande EDA-företag. Som ordförande, rådgivare och investerare i Verifyter, hoppas jag kunna bidra med det som behövs för att göra Verifyters produkter framgångsrika på den internationella marknaden. Jag ser stora möjligheter för PinDown eftersom det inte enbart kan användas av kretskonstruktörer utan också av mjukvaruutvecklare för att snabba upp regressionstester och förbättra kvaliteten hos den utvecklade produkten.”

En av Verifyters första kunder, Synopsys i USA, använder redan PinDown med framgång i flera projekt. Verifyter är nu redo att, med hjälp av Lars-Eric Lundgren, expandera snabbt och öka kundkretsen internationellt.

“Vi har sedan tidigare en initial finansiering från Innovationsbron. Med vår nya investering kommer vi att kunna utöka utvecklingsteamet, men framför allt etablera verksamhet för försäljning och kundsupport i USA”, säger Daniel Hansson, VD för Verifyter.

”Behovet av effektiv feldiagnos i automatisk testning växer och vi vet från våra kunders erfarenheter att PinDown håller vad det lovar.”

För mer information om Verifyter och PinDown, besök www.verifyter.com
Daniel Hansson på 0736-51 75 76 eller daniel.hansson@verifyter.com.

För mer information om investeringen,
Lars-Eric Lundgren på 046-288 00 48 eller lars@nerjalund.com.