@Ideon siktar på Europatoppen

Innovationsaktörer och fastighetsägare i nordöstra Lund, runt den etablerade forskningsparken Ideon och Lunds universitet, har enats om en avsiktsförklaring om att gemensamt marknadsföra sig under platsvarumärket "@Ideon".

Genom att tydligare lyfta fram den unika helhet som vuxit fram i nordöstra Lund, vill man sätta området på kartan som Europas främsta innovationsmiljö. Med etableringar som Medicon Village, Briggens satsning på Edison Park och Vasakronans satsning på bland annat Mobile Heights Center, har det under de senaste åren vuxit fram en mycket attraktiv samling av innovationsmiljöer i nordöstra Lund. På området är fler än 500 företag och 10 000 personer verksamma. Redan idag placerar området in sig bland Europas största innovationsmiljöer som exempelvis Brainport i Holland eller Adlershof i Berlin.

För att tydligare lyfta fram denna unika innovationsmiljö har aktörerna enats om att bedriva gemensam marknadsföring av området under suffixet "@Ideon". Syftet är att komplettera den enskilda profilering som var och en gör, och med gemensamma krafter bli mer kända internationellt.

"Ytterst handlar det om att berätta för omvärlden om hur starka vi är tillsammans och därigenom attrahera talanger, forskare och företag att etablera sig här" säger Mats Leifland, VD på Medicon Village. "Vi ser ett stort värde i att genom platsvarumärket @Ideon visa att vi är del av en grupp med fler spännande aktörer utöver oss själva."

I gruppen som samarbetar ingår Wihlborgs, Briggen, Vasakronan, Medicon Village, Region Skåne, Lunds kommun och Lunds universitet. En dialog förs även med stiftelsen SUN, som äger varumärket Ideon och som värnar om att det fylls med ett innehåll som stimulerar samverkan mellan universitet och näringslivet och underlättar kommersialiseringen av innovationer.

Initiativet till att marknadsföra ett större område under @Ideon-namnet kom från styrelsen på Ideon AB, vars VD Hans Möller har ägnat hösten åt att ena gruppen kring konceptet. Efter väl förrättat värv har Hans beslutat sig för att gå vidare till nya utmaningar.

"Nu går vi in i nästa fas. Samarbetet ska konkretiseras och vi ska leta upp en lämplig person för ett av regionens roligaste jobb; att leda arbetet med att marknadsföra @Ideon”, säger Ideon ABs styrelseordförande Charlotta Falvin.

Verksamheten i det som hittills utgjort Ideon koncentreras nu till Agora under Rickard Mosells ledning. Han har de senaste åren varit VD för Ideon Innovation och tar nu över hela verksamheten runt Agora där utöver inkubatorn Ideon Innovation, även Ideon ABs aktiviteter inom Open Innovation ingår. Detta är en satsning som på bara några år har fått ryktet som en av Europas ledande inom området. Visionen för ”Agora@Ideon” är att med olika typer av aktiviteter hålla igång en sjudande mötesplats för entreprenörer, forskare och etablerade företag där innovation och företagande kan frodas.

För mer information, vänligen kontakta Charlotta Falvin, styrelseordförande, Ideon AB,

telefon: 0702-55 56 96, e-post charlotta.falvin@telia.com

• lunds universitet