Illustration: Jennifer Nystedt

Pressmeddelande -

Ny rapport visar: ideell sektor är avgörande för att nå de kulturpolitiska målen

Ideell kulturallians presenterar idag rapporten Kulturens kapillärer – vikten av ett levande ideellt kulturliv, en djupdykning i den ideella kultursektorns centrala roll för demokrati, samhällsengagemang och konstnärlig utveckling. Rapporten belyser hur tusentals ideella föreningar runt om i landet utgör en oumbärlig del av vårt kulturella ekosystem.

– I tider av ekonomisk osäkerhet och social oro är det viktigare än någonsin att vi värnar om den ideella kultursektorn. Vår rapport visar tydligt att föreningarna inte bara är en kulturell resurs, utan också en avgörande samhällskraft, säger Anna Livion Ingvarsson, verksamhetschef för Ideell kulturallians.

Rapportens huvudsakliga insikter:

• Den ideella kultursektorn finns i hela landet – även på platser dit institutionerna inte når
  • Föreningarna bidrar till fysisk infrastruktur, erbjuder mötesplatser och främjar demokrati och samhällsutveckling
  • Genom lokal förankring och fokus på delaktighet stärker föreningarna både gemenskap och personlig utveckling
  • Trots deras betydelse, hotas många ideella kulturverksamheter av nedskärningar och brist på långsiktigt stöd

I rapporten framför även Ideell kulturallians en rad politiska krav för att stärka och upprätthålla det ideella kulturlivet. De innefattar bland annat långsiktiga och öppna ekonomiska stödformer, respekt i stället för misstänkliggörande och satsningar på ordentlig statistik.

Klicka här för att läsa rapporten

Om rapporten: Rapporten bygger på projektet Kulturens kapillärer – Nyorientering som är finansierat av Svenska Postkodlotteriets Stiftelse. Rapporten sammanställer erfarenheter och insikter från över 750 ideella kulturföreningar som deltagit i projektet och belyser den viktiga roll dessa föreningar spelar i hela Sverige.