Ca' di Rajo Sauvignon Blanc

NYHET! Ca’ di Rajo - ny producent hos Iconic Wines!

Iconic Wines välkomnar den italienska producenten Ca’ di Rajo!

Ca’ di Rajo grundades 2005 av bröderna Cecchetto, Simone, Alessio och Fabio som är den tredje generationen i en familj med tradition inom vinindustrin sedan 1931. Ca’ di Rajos filosofi består i att hedra regionens historia, med ett modernt och hållbart förhållningsätt.

Vinodling enligt Bellussera-systemet
Egendomen omfattar idag 140 hektar och återfinns i ett antal medeltida kvarlämningar. Här odlas endast lokala druvsorter kring Treviso-provinsen och i Friuli-Veneza-Giulia. Detta garanterar höga kvalitetsstandarder, genom att man har möjlighet att följa hela processen: odling, skörd, vinbearbetning och tappning. Av de 140 hektar vinodlingar är 15 hektar av dessa uppbundna enligt det uråldriga systemet Bellussera: Ett system som utvecklades i slutet av 1800-talet för att bekämpa mjöldagg. Strålmönstret som bildas av kablarna som upprätthåller vinrankorna, 4 meter högt från jorden, tillåter en fullständig exponering för solens strålar, gynnar fotosyntesen och ger följaktligen en bättre mognad och kvalitet på druvorna. Skötselprocessen och upptagningen av druvorna är miljövänliga, helt tillverkade för hand, utan användning av maskiner och utan utsläpp av Co2.

Vinodling enligt Bellussera-systemet, Treviso

Sauvignon Blanc DOC Friuli är en typisk variant av Friuli-Venezia-Giulia. Dess klimat kännetecknas av mild sommar och kall vinter, vilket ger vinet en markant syra och fina aromer. Ca’ Di Rajos Sauvignon Blanc är druvtypisk och härligt aromatisk med toner av gröna äpplen, krusbär, svartavinbärsblad, ananas och mogen lime. Ett mycket mångsidigt vin som tack vare sin torra och friska smak passar utmärkt till både förrätt och varmrätt.

Servera gärna till fiskrätter, krämig sparrisrisotto eller en bit getost.

5 av 5 p
Friuli producerar några av Italiens mest personliga viner och inte minst de vita från regionen i landets nordöstra hörn har vi länge hoppats få se mer av i Sverige. Nu finns möjligheten med Ca’ di Rajos tolkning av den aromatiska sauvignon blanc-druvan, ett vin som tonar ner druvans ibland nästan övertydliga karaktär till förmån för en mer nyanserad doft där stenfrukter, ananas, passion och peppriga toner möter en trädgårdsgrönska som tar sig uttryck i form av tomatblad.

- Boxtoppen augusti 2022

Ca' di Rajo Sauvignon Blanc