Foto: Lo Jarl, Naturarvet.

Icebugs samarbete med Naturarvet nomineras till Stenbeckspriset

Alla Icebugs intäkter under Black Friday 2023 donerades till Naturarvet, ett samarbete som resulterade i 893 000 kronor till att bevara en av Sveriges sista gammelskogar. Gåvan till Naturarvet bidrog till att bevara en del av Ekås ek-bokskog i Halland, som därmed permanent bevaras. Nu nomineras samarbetet till Stenbeckspriset, en utmärkelse med fundraisingens nestor Per Stenbeck som förebild.

Stenbeckspriset delas ut av branschorganisationen Giva Sverige, och ska stärka utveckling och professionalism i insatser som ger ökade intäkter för civilsamhällets organisationer. Vinnarna i de fem kategorierna tillkännages i samband med Nordens största konferens om insamling och givande, Insamlingsforum, den 21 mars.

Den svenska gammelskogen avverkas i snabb takt vilket bidrar till att hotade arter knuffas närmare utrotning. Insamlingsstiftelsen Naturarvet köper skyddsvärda gammelskogar, och genom att Icebug skänkte intäkterna från Black Friday till Naturarvet kunde en del av Ekås ek-bokskog skyddas för all framtid.

– När man tänker på hur lite gammelskog vi har kvar i Sverige så är det faktiskt helt orimligt att den inte skyddas, så att den finns kvar när våra barn växer upp. Här gör Naturarvet ett viktigt arbete, och vi på Icebug är gärna med och gör vår del, säger David Ekelund, VD på Icebug.

Det är inte första gången som Icebug och Naturarvet samarbetar. Varje år skänker skoföretaget Icebug, med huvudkontor i Jonsered utanför Göteborg, en procent av sin försäljning till miljöorganisationer och -projekt. Sen 2019 har Icebug skänkt 2,6 miljoner kronor till Naturarvet.

– Gammelskogen är världens bästa landbaserade kolinlagrare, artbevarare och friluftsmål. Att samarbetet med Icebug uppmärksammas kan inspirera fler. Det ger Naturarvet chansen att öka takten i att bevara några av de sista gammelskogarna för all framtid, säger Lo Jarl, ekolog och verksamhetsledare på Naturarvet.