Icebugs obligatoriska friskvård ger piggare och gladare personal

Icebugs obligatoriska friskvård ger piggare och gladare personal

Icebugs obligatoriska friskvårdssatsning lanserades för att främja en hälsosammare och mer balanserad arbetsmiljö. Den okonventionella insatsen ger de anställda tre timmars dedikerad träningstid varje vecka, på betald arbetstid. Nu har man utvärderat resultatet, och friskvårdsinitiativet visar sig ha varit en riktig hit. Samtliga (!) i Icebugs personalstyrka säger att de har mer energi och är mer produktiva sedan friskvården blev obligatorisk.

De allra flesta tycker också att det har blivit lättare att hantera arbetslivet tack vare den flexibilitet som den obligatoriska friskvården innebär. Över 90% av deltagarna säger att de är mer nöjda med sitt jobb och kopplar det till friskvårdsinitiativet.

Resultat från enkäten:

• Förbättrad fysisk och mental hälsa: 92% av de anställda upplevde förbättrad fysisk hälsa och bättre mentalt välbefinnande.
    • Work-life-balance: 95% av de anställda upplevde att de hade lättare att hantera balansen mellan jobb och fritid tack vare friskvårdsinitiativet.
    • Ökad produktivitet: 80% kände sig mer produktiva och motiverade på jobbet – en indikator på vikten av att främja hälsosammare och mer energiska medarbetare för produktivitet i företag.
    • Obligatoriskt: Över 90% tyckte det var positivt att träningen är obligatorisk.

– Vi vill att våra anställda ska må bra både fysiskt och mentalt. Genom att träning är en integrerad del i arbetsdagen här, förbättrar vi inte bara den individuella hälsan, vi skapar också en mer kreativ och samarbetsfrämjande arbetsmiljö. Den positiva feedbacken vi har fått från våra medarbetare visar att vi är på något väldigt positivt med det här initiativet, säger Lhina Segerbo, People and culture manager på Icebug.

Den obligatoriska friskvården är en del av Icebugs satsning på hållbarhet och personalens välmående. De anställda väljer själv vad de vill ägna sina friskvårdstimmar åt. Och det finns en aktivitet för alla. Det kan vara exemplevis löpning eller promenader längs någon av vandringslederna i natursköna Jonsered där Icebugs kontor ligger. Andra populära alternativ är kajakpaddling i Sävån, eller yoga och styrketräning i företagets yogastudio och gym.. Friskvårdspassen är fast inplanerade i arbetsveckan, så att de anställda kan ta en paus och ladda batterierna under arbetstid. Och det strukturerade upplägget främjar mer än den fysiska hälsan, många uppskattar även möjligheten att rensa huvudet, med reducerad upplevd stress som en välkommen bonus.

Ämnen

Icebug gör skor med grepp som hjälper människor att komma ut varje dag – även när det är halt ute. Göteborgsföretaget bedriver ett intensivt arbete för att minska sin påverkan på klimatet – och att hjälpa skobranschen att ställa om. Icebug har inga tillväxtmål och sätter alltid naturen och samhället före vinstintresset. Icebug Metro2 är världens mest sålda dubbade sko.

Sebastian Lundfall

Presskontakt Press- och PR-ansvarig +46 76-891 58 03