Icebug tilldelas Partille kommuns hållbarhetspris 2023 – skänker prispengarna till välgörenhet

Icebugs hållbarhetsarbete fortsätter väcka uppmärksamhet och nu tilldelas företaget Partille kommuns hållbarhetspris för sitt arbete. I samband med prisutdelningen avslöjade vd Tom Nilsson att man kommer skänka hela prissumman – och lika mycket ur egen kassa – till barn och unga.

Sedan flera år har Icebug sitt huvudkontor i Jonsered, Partille kommun. Här är det nära till skogen där skorna testas – på is och snöiga stigar. Förutom Partilles hållbarhetspris har bolaget blivit utsett till Årets företag i Partille, Årets företag i Västra Götaland och 21 oktober väntar riksfinalen i Blå Hallen i Stockholm.

Hållbarhetspriset som består av ett diplom samt 10 000 kronor delades ut onsdag den 11 oktober av Marith Hesse, kommunstyrelsens ordförande.

Icebug tilldelades priset med följande motivering:

Icebugs hållbarhetsarbete är känt internationellt och de var en av de första skoföretagen att mäta sina klimatavtryck. De samverkar och investerar kapital i andra länder för såväl social som ekologisk hållbarhet och sitter med i projektet Mission Innovation, som är en del av FNs klimatprogram, med fokus på vilka innovationer som kan lösa klimatproblemet. 23 länder deltar i projektet. Sedan 2020 är Icebug även medlem i Fair Wear Foundation där varumärken gemensamt gör revisioner i sina fabriker för att säkerställa goda förhållanden på arbetsplatserna. Icebug bidrar föredömligt till flera dimensioner av hållbarhet såväl lokalt som i det internationella perspektivet och är en värdig vinnare av Partille kommuns hållbarhetspris 2023.

– Vi kommer skänka hela prissumman, och samma belopp ur vår egen kassa, till Jonsereds IF:s kompisfond. En fond som hjälper barn i behov, med utrustning och det de behöver för att kunna delta i samma aktiviteter som deras kamrater. I dagens ekonomiska läge är det viktigt att titta runt sig och se var behoven finns, och var just vi kan hjälpa till. På samma sätt vill vi uppmana andra företag, i Jonsered och i kommunen att göra samma sak, säger Tom Nilsson.

Finalisterna tillkännagivna i Habit Fashion Awards Årets hållbarhetspris – Icebug bland de nominerade

Återigen uppmärksammas Icebug för sitt hållbarhetsarbete. Icebug är en av finalisterna i Årets hållbarhetspris på Habit Fashion Awards 2023. Juryn har utsett tre slutgiltiga finalister efter att ha granskat närmare 70 företag i modebranschen utifrån sex hållbarhetskriterier. Habit Fashion Awards äger rum den 5 oktober och anordnas av Habit Sko&Mode, Skandinaviens största modebranschtidning.