Icebug prisas för naturgummiprojekt ihop med FSC® och thailändska småodlare

Icebug prisas för naturgummiprojekt ihop med FSC® och thailändska småodlare

Icebugs arbete för att göra hållbart odlat naturgummi tillgängligt för fler uppmärksammas nu internationellt. I samband med den stora branschmässan ISPO i München fick bolaget ta emot Scandinavian Outdoor Award i kategorin Sustainability.
– Jämfört med oljebaserat gummi kommer hållbart odlat naturgummi med enorma vinster för människor och miljö, och därför är det viktigt för oss att hjälpa andra skomärken minska sitt fossilberoende, säger Icebugs hållbarhetschef Maria Munther.

Initiativet i korthet
När Icebug ville öka sin användning av hållbart odlat naturgummi upptäckte de att materialet var svårt att få tag på. Därför tog de kontakt med Forest Stewardship Council® (FSC®) som hjälpte dem lokalisera hållbarhetscertifierade småodlare. Fortfarande saknades dock en gummifabrik som var villig att hantera så små volymer som Icebug behövde (15 ton) och därför bjöd Icebug in skobranschens jättar att vara med i initiativet. Efter ett första möte ökade efterfrågan till potentiellt 15 000 ton, vilket gjorde det lönsamt för fabriken att certifiera sig.

I och med detta finns nu en komplett FSC-certifierad värdekedja för skogummi, redo för skobranschen att nyttja och därmed minska sitt klimatavtryck från fossila källor. Hela Icebugs kollektion kommer att vara märkt med FSC mix från och med nästa höst.

– Klimatvinsten är stor, men man ska inte heller underskatta vinsten för småodlarna som nu får möjlighet att fortsätta vårda sina skogar på traditionellt vis. Vid sidan om klimatkrisen pågår en kris för biodiversiteten och den måste vi tackla på alla sätt vi kan, säger Maria Munther, hållbarhetschef på Icebug.

Ur juryns motivering:
Med en unik lösning på ett allvarligt hållbarhetsproblem hjälper detta samarbete hela branschen till nödvändig förändring. Användningen av fossila material i skosulor är alldeles för hög men genom sitt initiativ tar Icebug sikte på att öka användningen av naturgummi – utan att bidra till avskogning, land-grabbing eller risk för minskad biodiversitet. Genom att samarbeta med andra skotillverkare kunde Icebug öka den totala efterfrågan gånger tusen och skapa starka incitament för FSC-certifiering, vilket i sin tur kommer att generera en hög volym av FSC-märkt naturgummi på marknaden. Icebug är en förebild för alla som vill genomföra hållbar förändring som omfattar en hel bransch.

Icebug är FSC-certifierat med licence code: FSC-C173562.

Om priset
Priset delas ut av Scandinavian Outdoor Group och syftar till utveckling av nya produkter och innovativ design från Skandinavien. Vinnarna utses av en internationell jurygrupp.