Icebug presenterar greppsäkra skor för höst och tidig vinter

Icebug presenterar greppsäkra skor för höst och tidig vinter

Hösten står för dörren och snart väntar svalare gradtal och blötare, halare underlag. Svenska skotillverkaren Icebug ser till att du står stadigt på jorden fri från väta och kyla när temperaturen droppar. Säsongens skor är uppdaterade med vattentäta ytskikt och noggrant utvalda material som sätter hållbarheten i första rum.

Dala Biosole – Tidlös och värmande vardagskänga

Klimatavtryck: 17 kg CO2e per par, 16 % återvunnet material och 61 % biobaserat material.

När temperaturen närmar sig nollan håller Dala Biosole dig varm och välisolerad med sitt höga skaft och mjuka ullfoder. Denna vardagssko drar du enkelt på inför vinterpromenaden såväl i stan som på landet. Biosole™-sulan omsluter foten en bit upp för att skydda mot slask och snö, samtidigt som den ger ett mjukt och stabilt grepp.

Dala Biosole har ett klassiskt och tidlöst yttre med ovandel i mocka och naturgummi som håller dig torr utan att tumma på stilen. Den finns i tre färger: svart, vinröd och mörkbrun. Biosole™-yttersulan innehåller 62 % naturgummi – ett material som har hälften så stor klimatpåverkan som syntetgummi. Dessutom har Biosole™ utmärkta nötningsegenskaper, vilket gör Dala Biosole till en känga att bära år efter år.

Boda – Curlingsko för en aktiv vardag

Klimatavtryck: 14,7 kg CO2e per par, 22 % återvunnet material och 18 % biobaserat material.

Boda är Icebugs variant av en curlingkänga fullmatad med hållbara materialval och funktioner. Säsongens upplaga är vattentät och mudguarden omger skons yttersida likt ett pansar mot slask på vardagspromenaderna. Insidan är fodrad med Primaloft® Bio Insulation – ett återvunnet och biologiskt nedbrytbart isoleringsmaterial som håller fötterna varma när höstkylan drar in.

Boda är en svårslagen vardagssko med ett odubbat grepp som gjord för det aktiva livet. Den återfinns även i en dubbad variant med Icebugs patenterade greppteknologi BUGrip® och är försedd med 17 dynamiska dubbar av karbidstål. Räkna med ett pålitligt grepp på alla typer av underlag i vinter.

Adak ReWool – Robust vinterkänga rustad för vinterhike

Klimatavtryck: 18 kg CO2e per par, 19 % återvunnet material och 44 % biobaserat material.

Väntar en vinter full av hikes och promenader? Då är Adak det optimala valet för dig. Adak är en rejäl vinterkänga som klarar både äventyr och vinterliv när termometern visar nollgradigt. Yttersulan i Michelin Winter Compound ger ett utomordentligt grepp i alla vinterväder, då sulan bibehåller sina egenskaper även i många minusgrader. Högt skaft med snörning hela vägen ger stabilitet och perfekt passform. Den breda lästen ger tårna gott om utrymme och fleecefoder bidrar med extra värme. Ovandelen kläs i merinoull och nubuckläder, som från och med höst- och vintersäsongen 2023 utgörs av spårbart SPOOR-certifierat läder från nordiska gårdar. Denna modell finns även i en dubbad version som alltid håller dig på fötterna.

Grove Wool – Stilren och stabil vintersko för vardagspromenader

Klimatavtryck: 14,2 kg CO2e per par, 22 % återvunnet material och 43 % biobaserat material.

Grove Wool förenar hållbarhet, funktion och stilren design i en oslagbar kombination. Den högskaftade skon har en minimalistisk utformning med vattentät ovandel i nubuckläder och ullspill från svenska Woolpowers produktion. Från och med denna säsong använder Icebug enbart certifierat SPOOR-läder, vilket innebär att det kommer från nordiska gårdar.

Denna vinter har dessutom alla varianter av modellen uppgraderats med GORE-TEX-membran för torra och varma fötter. Med Grove Wool får du en tidlöst utformad känga som du själv bestämmer greppet på. Välj med eller utan dubbar och ta dig tryggt fram i höst – oavsett om det är bland blöta löv på hundpromenaden eller på hala gator i stadsmiljö.

Vill förändra hela skobranschen

icebug.se finns alla skor från Icebug, tillsammans med siffrorna för utsläpp för respektive sko. Bland skotillverkare är Icebug i princip helt ensamma om att redovisa koldioxidutsläppen för alla modeller. Målet är att gå från företagets snitt på 11 kg koldioxid per par, till 6,4 kg år 2030. Men man stannar inte där – utan fortsätter banta klimatavtrycket så mycket det går.

Vill du veta mer om Icebugs hållbarhetsarbete? Läs mer här: Affärer och skor som tål att synas i sömmarna

Kategorier

Icebug gör skor med grepp som hjälper människor att komma ut varje dag – även när det är halt ute. Göteborgsföretaget bedriver ett intensivt arbete för att minska sin påverkan på klimatet – och att hjälpa skobranschen att ställa om. Icebug har inga tillväxtmål och sätter alltid naturen och samhället före vinstintresset. Icebug Metro2 är världens mest sålda dubbade sko.

Sebastian Lundfall

Presskontakt Press- och PR-ansvarig +46 76-891 58 03