David Ekelund, vd på Icebug. Ekås gammelskog i Falkenbergs kommun, foto: Lo Jarl.

Försäljningsrekord hos Icebug under Black Friday – nu skänks intäkterna

Inför Black Friday gick Icebug ut med att alla intäkter från Black Friday skulle doneras till Naturarvet. Det innebär att Naturarvet nu får 893 000 kronor, som oavkortat kommer gå till att skydda en av Sveriges sista gammelskogar.

Icebug sänkte inte priserna på några produkter under Black Friday – i stället sålde man för fullpris för att sedan donera alla intäkter till den ideella insamlingsstiftelsen Naturarvet.

Nytt försäljningsrekord
Under fredagen summerade försäljningen från Icebugs E-handel samt den egna butiken i Göteborg, upp till hela 893 000 kronor – vilket är Icebugs största försäljning någonsin under Black Friday. Dessa pengar skänks nu oavkortat till Naturarvet, som kommer att använda pengarna till att köpa gammelskog och permanent skydda denna från avverkning.

Med gammelskog menas skogar som i regel är äldre än 120 – 140 år och som inte nämnvärt påverkats av skogsbruk.

Att Icebug väljer att engagera sig i just bevarandet av gammelskog beror på flera olika anledningar. Dels är gammelskogarna mycket effektiva för att binda koldioxid, dels är gammelskogarna viktiga för den biologiska mångfalden då mer än hälften av alla hotade arter i Sverige bor där.

Skyddar halländsk skog
Pengarna som nu skänks till Naturarvet kommer användas för att köpa och permanent skydda det halländska skogsområdet Ekåsen från avverkning.

– Vi ser ingen poäng i att sänka priserna under Black Friday och vill inte hetsa till onödig konsumtion, men om vi kan bidra till att skydda gammelskog är det något bra. Icebug finns inte till för att göra ägarna rika, Icebug finns till för att göra så stor positiv skillnad som möjligt, säger David Ekelund, vd och medgrundare på Icebug.

Ekås gammelskog. Foto: Ywonne Jarl, Naturarvet.