Så här kan det se ut – bilden visar en fabrik i ett tidigare solcellsprojekt av BayWa r.e.. Bild: BayWa r.e.

Icebug vinner Changemaker Award för solenergi-projekt

Icebug tilldelas utmärkelsen The Outdoor Changemaker Award för arbetet med det uppmärksammade SOLROS-projektet. Priset delades ut i samband med årets branschdag för hållbarhet inom sport- och friluftsbranschen arrangerad av Sustainable Outdoor Östersund. Med priset vill man uppmärksamma en aktör som initierat en förändring, inspirerar andra till hållbar utveckling, har en potential för stora och långvariga hållbarhetseffekter, adresserar en verklig industriutmaning och bjuder in till samarbete.

SOLROS är ett samarbete med det tyska solenergiföretaget BayWa r.e., där Icebug hjälper fabrikerna i Vietnam att installera solceller och därmed minska sin användning av fossil energi drastiskt. Projektet fick mycket uppmärksamhet under när man 2023 beslutade sig för att bjuda in konkurrenterna att göra samma sak, utan kostnad.

–När man gör lyckas göra framsteg i sitt hållbarhetsarbete har man ett ansvar att dela med sig till andra så att det kan få ännu större effekt. Särskilt när det har så här stor potential att få ner utsläppen, säger David Ekelund, VD på Icebug.

Branschdagen arrangerades med ambitionen att gemensamt ta ut riktningen mot ett hållbarare friluftsliv. Fokus för dagen var utmaningarna med klimatmålen och de sju år som återstår till halverade utsläpp, och de över 30 nya hållbarhetslagar från EU de närmaste åren. Arrangör av branschdagen var organisationen Peak63 Outdoor Lab, sprungen ur innovationshubben Peak Innovation.

– Icebug har hittat en enkel ”plug-and-play”-lösning på en av våra största utmaningar. Förutom att införa det i sin egen verksamhet bjuder de även in andra varumärken med produktion i Vietnam att delta, för att snabbt få till den förändring som behövs, sa Peak63:s Jan Stala i samband med att priset delades ut.