Ibn Rushd studieförbund avvecklar studieförbundsverksamheten

Ibn Rushd studieförbund avvecklar studieförbundsverksamheten

På en extra förbundsstämma den 29e september fattades beslutet att avveckla Ibn Rushds studieförbundsverksamhet. Detta är ett direkt resultat av den avfinansiering som Folkbildningsrådet fattade beslut om den 4e september och som innebär att förbundet utesluts från tilldelning av statsbidrag för den kommande verksamhetsperioden 2025-2027.

Beslutet från Folkbildningsrådet vilar i korthet på en bedömning av att Ibn Rushd under rådande omständigheter saknar kapacitet att bedriva folkbildning. Ibn Rushd anser att Folkbildningsrådets skäl till avfinansiering är svaga och i flera fall felaktiga. Beslutet har mötts av stark kritik från flertalet människorättsaktörer i civilsamhället. Avfinansieringen av Ibn Rushd drabbar redan nu svenskmuslimsk organisering runt om i landet när bidrag dras in och verksamheter avslutas.

Att Ibn Rushd avvecklar studieförbundsverksamheten är en förlust för hela den svenska folkbildningen, för demokratin och för det demokratistärkande arbete som folkbildningen bär. Det är en sorg att se det svenskmuslimska civilsamhället nedmonteras bit för bit. Att beröva en hel grupp möjligheten till organiserad bildning och därmed en plattform för att stärka sina rättigheter i samhället, är inget annat än en tragedi. Behovet av Ibn Rushds folkbildning är fortsatt stort; det försvinner inte genom att omöjliggöra för oss att fortsätta. Tvärtom." säger förbundschef Anna Waara.

Ibn Rushd har överklagat Folkbildningsrådets beslut till förvaltningsrätten. Bakgrunden är att processen kring beslutet av tilldelning av statsbidrag kantats av frågetecken och otydligheter. Organisationen inväntar svar från rätten i den juridiska process som nu inleds.

Vi vet att organisationens studieförbundsverksamhet inte kommer att kunna fortsätta oavsett utfall av den juridiska processen. Ändå väljer vi att överklaga beslutet. Det handlar om historieskrivning och rättvisa. Vi anser det viktigt att Folkbildningsrådet efterlever sina egna villkor och att alla ska behandlas lika. Så har inte varit fallet i processen med tilldelningen av statsbidragen och därför vill vi att saken prövas” säger Anna Waara.

Arbetet med att avveckla den statsbidragsberättigade studieförbundsverksamheten och organisationen runt den har påbörjats och bedöms kunna slutföras under 2025.

Anna Waara

Förbundschef 0737215150