Ibn Rushd kommenterar granskningen som genomförts på uppdrag av Region Skåne

Den 14 juni offentliggörs en granskning som genomförts av revisionsbyrån Ernst & Young på uppdrag av Region Skåne. Rapporten som har skrivits kommer att utgöra underlag för beslut om Ibn Rushds framtida stöd från regionen. I granskningen presenteras påstådda oegentligheter gällande studiematerial som använts i studiecirklar inom Ibn Rushd Södras verksamhet. Detta har Ibn Rushd fått veta genom en artikel som publicerats i Sydsvenskan den 3e juni.

Ibn Rushd har ännu inte fått ta del av rapportens innehåll och heller inte fått möjlighet att kommentera det som står däri. Detta är ett högst odemokratiskt förfarande. För att få tillgång till rapporten och få en rimlig chans att kunna bemöta den har Ibn Rushd varit tvungna att åberopa offentlighetsprincipen och begära ut handlingarna från registrator i regionen. Återkoppling i ärendet och tillgång till de efterfrågade handlingarna inväntas fortfarande. Detta är såklart extra anmärkningsvärt då det just är odemokratiska förhållningssätt som Ibn Rushd anklagas för.

"Vi har inte fått se Region Skånes granskning ännu, vilket är beklagligt, och har därför svårt att kommentera specifika delar av innehållet i det här skedet men vi ser allvarligt på påstådda uppgifter. Vi har ett gediget internt kvalitetsarbete som syftar till att hela tiden förbättra vår verksamhet och vår dokumentation." säger Anna Waara, förbundschef på Ibn Rushd.

Ibn Rushd välkomnar saklig och konstruktiv granskning av verksamheten och agerar tydligt ansvarstagande när brister i verksamheten påträffas. Det senaste demokratiärendet hos FBR som avslutades i februari är tydligt exempel på det. Ett ständigt förbättringsarbete pågår och just nu har organisationen fokus på den handlingsplan som tagits fram och godkänts av Folkbildningsrådet som gäller just studiematerial i verksamhet.

"Ibn Rushd värnar det demokratiska samhället och arbetar för att motverka alla former av ojämlikhet och diskriminering. Vi är ett av de studieförbund med störst andel deltagare som aldrig tidigare medverkat i någon folkbildningsverksamhet. Vi fyller därför en viktig funktion för både demokratin och folkbildningen i stort och är stolta över det arbete som görs över hela landet" säger Anna Waara.

Om Ibn Rushd
Ibn Rushd är en partipolitiskt obunden ideell organisation och är ett av tio nationella studieförbund. Ibn Rushd bildades som förening 2001 och etablerades som studieförbund 2009.

Ibn Rushd verkar utifrån muslimska värderingar om att sprida rättvisa, uttrycka solidaritet, säkra människans frihet, bejaka mångfald, förorda rådgivning och förespråka möten. Ibn Rushd är öppet för alla och har verksamheter över hela Sverige. Ibn Rushd följer det särskilda regelverket för studieförbund och står bakom alla människors lika värde.

Läs mer: https://www.ibnrushd.se/vanliga-fragor-om-ibn-rushd/

För ytterligare information eller för att arrangera en intervju, vänligen kontakta:

Anna Waara, förbundschef
anna.waara@ibnrushd.se