Folkbildningsrådet genomför nya granskningar av Ibn Rushd Studieförbunds verksamhet

Folkbildningsrådet har under juni öppnat nya granskningar av Ibn Rushd verksamhet. Bakgrunden till detta är att såväl Region Stockholm som Region Skåne valt att avbryta sin finansiering till studieförbundet. Dessa beslut baseras på regionala granskningar som gjorts. Regionerna menar att Ibn Rushd verksamhet bryter mot demokrativillkor. Ibn Rushd studieförbund anser att dessa beslut fattats på felaktiga grunder och att granskningarna som genomförts har stora brister.

Ibn Rushd har själva gjort en fördjupad översyn av den granskade verksamheten och kommit fram till att den har varit god och genomförts i enlighet med rådande kvalitetskrav. I kommunikation med Folkbildningsrådet har Ibn Rushd framfört synpunkter på, samt delat underlagen för, de båda regionala granskningarna. I samband med detta och i och med att regionerna avbryter finansieringen öppnar Folkbildningsrådet på nytt granskningar av Ibn Rushd studieförbund.

Ibn Rushd välkomnar detta och ser positivt på möjligheten att få dessa ärenden återbesökta av en organisation som förstår folkbildning. Det Folkbildningsrådet kommer fram till i granskningarna kommer på flera sätt vara avgörande för folkbildning i Sverige. Det kommer bestämma huruvida folkbildningen tillåts hantera religiöst och historiskt material eller om demokrativillkoren kommer att appliceras på ett sådant sätt att möjligheten till detta begränsas.

Det fria och frivilliga som länge varit folkbildningens grund villkoras om religiösa texter definieras som problematiska och studerandet av dem de facto inte längre tillåts. Det är en fråga inte bara för oss i den svenskmuslimska delen av civilsamhället utan för alla som värnar folkbildningen.

Ibn Rushd studieförbund har upplevt det svårt att få genomslag bland annat i media och i kommunikation med lokala/regionala politiker. För att förenkla kommunikationen och underlätta förståelsen av vad som händer har vi tagit fram en ny sida där vi löpande publicerar underlag, perspektiv och kommentarer på den senaste tidens granskningar.
Läs mer här: Ibn Rushd studieförbund granskas - Ibn Rushd Studieförbund

För ytterligare information eller för att arrangera en intervju, vänligen kontakta:

Anna Waara, förbundschef
anna.waara@ibnrushd.se