Den svenskmuslimska bildningen nedmonteras genom felaktiga granskningar och mediedrev

Den rapport som offentliggjorts i dagarna är ytterligare en av alla granskningar gällande Ibn Rushd Studieförbund. Rapporten har gjorts utifrån en snäv och subjektiv tolkning av demokrativillkoren och landar i missvisande slutsatser. Återigen blir Ibn Rushd felaktigt anklagade för att tillhandahålla odemokratisk bildning.

Revisorerna från byrån PWC som granskat verksamheten kommer till slutsatserna att organisationen vilar på demokratisk grund men att material med problematiskt/ icke-demokratiskt innehåll använts i flera studiecirklar genomförda under år 2023”. Det är missvisande slutsats som leder till felaktiga bedömningar.

Materialet som hänvisas till består av flera religiösa och historiska texter. Det stämmer att materialen har förekommit i verksamheter men det är en felaktig slutsats att verksamheten därmed är odemokratisk eller kan bidra till antidemokratiska tendenser som rapporten antyder. Allt material i den granskade folkbildningen har använts inom en pedagogisk ram som främjar kritiskt tänkande och deltagarna har haft möjlighet att reflektera och diskutera materialet. Det är grunden för all Ibn Rushd folkbildning att behandla material och bildning på det sättet och så har alltså skett även i dessa fall.

PwC:s granskning bygger på en snäv tolkning av demokrativillkoren. Den godkänner ej ”mänskliga rättigheter” som ett allmänt och vedertaget begrepp utan antyder att mänskliga rättigheter inom ramen för Ibn Rushd folkbildning skulle kunna ha en annan betydelse. Dessutom innehåller rapporten subjektiva bedömningar från revisorer som uppenbart inte har kännedom om religiösa texter och hur dessa texter behandlas i folkbildningen. Det är ett problem att revisorer får mandatet att i granskningar agera teologer och dra slutsatser om material. När revisorerna felaktigt pekar ut delar av studiematerial som problematiskt och ordförande för Region Stockholm fattar eget förhastat beslut på dessa grunder nedmonteras ytterligare den svenskmuslimska bildningen och religionsfriheten inskränks.

Detta är inte ett unikt agerande för Region Stockholm. Politiskt motiverade granskningar genomförs, och felaktiga beslut fattas, just nu på flera ställen i landet. Den administrativa bördan och den likviditetsutmaning som detta innebär riskerar att kväva Ibn Rushd Studieförbund. De resurser som skulle kunna läggas på föreningsstärkande och demokratiutvecklade arbete läggs nu istället på att ta fram statistik, materiallistor och värdegrundsöversikter. Det är resursslöseri och ett bevis på att Ibn Rushd som studieförbund får utstå negativ särbehandling i jämförelse med andra studieförbund.

"Vi möter ofta en grundlös misstro från både politiker och granskare. Trots att vi kan presentera tydliga bevis för att motbevisa felaktiga anklagelser, blir vi inte lyssnade till eller trodda. Denna situation är oerhört bekymmersam och skadlig för demokratin
." säger Muse Yusuf, chef för Ibn Rushd Studieförbund Distrikt GSU.

Ibn Rushd Studieförbund agerar tydligt ansvarstagande när brister i verksamheten påträffas, det senaste demokratiärendet hos FBR som avslutades i februari är tydligt exempel på det. Ett ständigt förbättringsarbete pågår och just nu har organisationen fokus på den handlingsplan som tagits fram och godkänts av Folkbildningsrådet som gäller just studiematerial i verksamhet. I det här fallet är det dock Ibn Rushds starka övertygelse att all den verksamhet som har granskats i Region Stockholm håller hög kvalité. Ingen av arbetsplanerna för våra studiecirklar har innehåll som strider mot de sju diskrimineringsgrunderna eller demokrativillkoren. Tvärtemot vad granskningen kommer fram till så framhåller denna folkbildning ämnen som mänskliga rättigheter, jämställdhet, jämlikhet samarbete och samexistens.

För ytterligare information eller för att arrangera en intervju, vänligen kontakta:

Anna Waara, förbundschef
anna.waara@ibnrushd.se