Möt I am Homes nya VD, Terje Björsell

Möt I am Homes nya VD, Terje Björsell

I dagens inlägg kommer ni att få skapa närmare bekantskap med I am Homes nya VD, Terje Björsell.

Terje är Bohuslänningen från Uddevalla som ville utmana sig själv och flytta till storstaden för att uppleva en annan puls och möta en annan värld. Efter att han tillbringat mycket tid i Göteborgsområdet under hela uppväxten blev det därför Stockholm och KTH. I tanken fanns arkitektur men istället blev det lantmäteri med inriktning på fastighetsekonomi.

-Kvar i mig finns alltid uppväxten i den mindre staden och insikten att varje del av landet har något att ge, sina traditioner och sin rätt att hitta sina möjligheter. Kanske är det därför jag idag lever med min familj i Stockholms skärgård, ett mindre sammanhang men nära storstaden. Efter att 2018 anslutit mig till företagsgruppen tar jag mig nu an rollen som VD i I am Home, ett projektutvecklingsbolag som bygger i regionstäder och närkommuner till storstäderna.

Vad har du för tidigare erfarenheter och hur kan dessa användas inom I am Home?

-Jag började i ett bolag inom Öhmangruppen, ett startup inom Fintec, även om begreppet inte fanns då. Det var en mycket lärorik tid, dels för att det var ett bolag på väg från start up till scale up där varje krona räknades men där tillväxt var centralt. Det byggde på hårt arbete och engagemang, det är så man bygger bolag. I am Home går igenom en liknande resa, starka ambitioner och snabb tillväxt, jag trivs i den miljön.

-Steget tillbaka till fastigheter och Niam var helt rätt för mig, då en relativt nystartad verksamhet som fastighetsfond med samarbeten med de stora amerikanska investmentbankerna. Niam är i dag ett av norra Europas starkaste fastighetsfondaktörer. Att får vara med och bidra i den tillväxten var både spännande, arbetsamt men framförallt givande. Det är min stora skola i arbetslivet, i hantering av fastigheter som tillgångsslag och hur investerarkapitalet resonerar. Men också i vikten av affärer, analys och av att ha ett starkt team att jobba tillsammans med. De erfarenheter jag tar med mig från dessa år är förståelsen för investerare och kapitalmarknaden och hur jag kan bygga ett framgångsrikt I am Home tillsammans med just ett starkt team.

Vad är viktigt för dig som VD och vad har du för vision för bolaget?

-Vi har en tydlig målbild, att årligen projektstarta 1 000 lägenheter och att bygga för morgondagens behov. Sverige har ett stort behov av bostäder i både stora och mindre orter. Bostäderna måste kunna efterfrågas av hyresgästerna och skapa trivsel, trygghet och gemenskap utan att begränsa dem för morgondagens familjer. De mest centrala som VD är därför att ha det team som krävs för detta och forma en kultur där vi omfamnar förändring och tar initiativ, det gemensamma engagemanget är det som ger oss möjligheterna.

I am Home planerar för att byggstarta 1723 lägenheter under 2021. Vad har varit din roll i detta arbete?

-Att vi nu står med hela 1 723 bostäder i olika projektskeden är en fantastisk position. Alla som befinner sig inom projektutveckling vet hur mycket engagemang som ligger bakom att komma dit. Vi är många som gjort det möjligt. Mitt bidrag har varit att stötta enskildas insatser och själv kliva fram i förhandlingar och diskussioner med kunderna. Vi har stora och krävande kunder och det ställer krav på vår leverans men också på vår integritet.

Vilka fokusområden kommer I am Home att ha under de närmsta åren?

-I am Homes främsta fokus under kommande år är att färdigställa vår projektpipeline och att nå en högre projektvolym tillsammans med partners och nuvarande kunder. Behovet av hyresrätter är stort liksom att utveckla staden. Samtidigt finns det ett starkt intresse på kapitalmarknaden för att investera i hyresrättsfastigheter långsiktigt om projekten möter deras krav. Vi skall förenklat bygga vidare på en väl fungerande affärsidé med fler medarbetare för att ytterligare stärka vår affär.

Vilka utmaningar ser du i branschen och hur kan utvecklare som I am Home bidra lösningen av dessa?

-Den mest påtagliga utmaningen är att vi som bransch kan tillgodose de behov av bostäder som vi har runt om i landet. Där återfinner vi den viktigaste parametern, månadshyran. Kan vi ge en funktionellt och trivsamt boende till en hållbar hyra är det en enorm vinst för samhället men också för branschen. Därför handlar det om att utveckla hur vi tar fram projekt och hur vi väljer att bygga dem för att klara detta. Mycket handlar om att ta fram och se till byggrättens unika förutsättningar och utveckla ett kostnadseffektivt projekt utan att göra det på bekostnad av kvalité eller miljö. Där gör I am Home skillnad idag och kommer att vässa sitt erbjudande än mer framöver. Det är en självklarhet för oss att hitta vägar till att framtidssäkra våra projekt. Projekt där vi bidrar till livsglädje för de som lever och verkar i våra fastigheter.