Ett tävlingsorienterat tillskott med ett starkt engagemang för utvecklingen av morgondagens bostäder

Blogginlägg -

I am Home befinner sin i en expansiv fas där vi under året byggstartar 1 723 lägenheter. Samtidigt har vi flera projekt i pipen som kommer att möjliggöra för vårt mål, att i framtiden byggstarta 1 000 lägenheter per år. En volym som denna innebär också ett antal nyrekryteringar.

I dagens inlägg får ni bekanta er med Jacob Strandell, projektutvecklare på I am Home sedan mitten av april 2021.

Vem är du och vad är din roll på I am Home?

- Mitt namn är Jacob Strandell, en gift tvåbarnsfar boende i Tyresö söder om Stockholm. Efter civilingenjörsexamen för 15 års sedan började jag i byggbranschen där jag samlat på mig en bredd av erfarenheter från flera olika roller. Som person är jag systematisk, målinriktad och lugn med målsättningen att alltid leverera, out-perform, i varje enskilt projekt. Min tävlingsinriktning har jag burit med mig sedan tonåren då jag framgångsrikt tävlade i både i bordtennis och golf. Bordtennisracket har lagts på hyllan och golfen har blivit mindre tävling och mer ett nöje tillsammans med vänner och bekanta.

Berätta om din bakgrund.

- Under ett utlandsår i USA efter gymnasiet lockades jag till KTH och läste där på Väg och Vattenprogrammet vilket gjorde att jag efter examen fick chansen att börja arbeta på Skanska. Efter åtta år som entreprenör valde jag att söka mig till konsultsidan på Ebab och nu senast har jag arbetat på fastighetsutvecklaren SSM. Jag har därmed varit med i, samt ansvarat för både ROT och Nybyggnadsprojekt genom åren.

Berätta kort om de projekt du arbetar med.

- Jag kommer att arbeta med projektet Vedbo. Ett projekt om drygt 250 lägenheter som efter färdigställandet kommer att upplåtas som hyresrätter av Rikshem. Projektet ligger i nordvästra Västerås i stadsdelen Eriksborg. Jag kommer även vara vår soucing- och transaktionssektion behjälplig i frågor som rör våra kommande projekt i framför allt Mälardalen och mellersta Sverige.

Vad är det som gör att du sökte dig till I am Home?

- En rekryteringsbyrå kontaktade mig med en intressant möjlighet och efter ett första möte med I am Home väcktes intresset än mer. Jag lockades av och tycker det skall bli spännande att få arbeta i en mindre organisation. Men också i ett bolag som står inför en tydlig tillväxtresa de kommande åren med en tydlig målsättning att utveckla bostäder lite smartare och mer kundanpassat till en hållbar hyreskostnad.

Vad skiljer I am Home mot andra projektutvecklare?

- Även om fler och fler projektutvecklare idag börjar trängas på samma planhalva och tar efter varandra tycker jag ändå att I am Homes tydliga affärsidé med att bygga yteffektiva, prisvärda hyresrätter, gärna med industriella förtecken på strategiska platser runt om i landet sticker ut.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du framgent i branschen av bostadsutveckling och hur kan utvecklare som I am Home vara behjälpliga i dessa?

- Efter 15 år i byggbranschen är det fortsatt en stor branschutmaning med bristen på bostäder som tillgodoser flera gruppers behov och efterfrågan. Det handlar både om unga människors första lägenhet men också seniorer som inte längre har behov av den stora villan. Tyvärr sitter en stor del av problematiken fast i och med dagens lagstiftning och jag ser inte att en lösning på problematiken är nära förestående.

- Möjligheterna finns för de bostadsutvecklare som likt I am Home har en tydlig affärsidé som utvecklar och bygger för framtiden och gör sig beredda för den dag då förhoppningsvis även lagstiftningen utvecklats så att morgondagens bostäder bättre kan matchas mot gällande behov och plånböcker.

Välkommen i teamet Jacob! Vi ser fram emot att tillsammans skapa en förändring i branschen och bidra till en förenklad vardag genom hela värdekedjan. Vi ska arbeta för att morgondagens bostäder bättre möter marknadens behov och möjligheter.