Vätgasdriven Hyundai Tucson FCEV i Turkiet

Hyundais vätgasdrivna Tucson FCEV presenteras i Turkiet i samband med en kongress/mässa för internationell vätgasenergi Med sikte på en miljövänlig framtid har Hyundai under lång tid arbetat med sin bränslecellsteknik. I Istanbul visas för första gången i Europa nästa generations elektriska bränslecellsfordon, Tucson FCEV. Hyundai Tucson FCEV visades på Los Angeles Motor Show i januari i år. Nu presenteras bilen för europeiska besökare under en kongress för internationell vätgasenergi i Istanbuls Kongress- och utställningscentrum den 15-16 juli. Hyundais bränslecellsfordon av andra generationen är starkt förbättrad på alla områden. Tucson FCEV har en räckvidd som är dubbelt så stor som Hyundais första bränslecellsgeneral, Santa Fe FCEV. Topphastighet och motoreffekt har båda ökats för bättre prestanda. Ett tekniskt genombrott är att Tucson FCEV är ett av de första bränslecellsfordonen som kan starta vid temperaturer under fryspunkten. Tester har visat att bilen startar efter att ha utsatts för 20 graders kyla i fem dagar. Andra tekniska framsteg är en bränslecell med större kapacitet och ett nytt litiumbatteri. Hyundai arbetar hårt för en renare miljö med bland annat ett utvecklingsprogram för elektriska bränslecellsfordon. När tekniken för bränslecellsystem blir praktiskt användbar i bilar avseende ekonomi, prestanda och säkerhet kommer bränsleceller också att kunna användas på fartyg, i byggnader och små kraftverk. 1900-talets industrialisering drevs av förbränningsmotorn. Under 2000-talet kommer bränsleceller att ta över och Hyundai siktar på att ligga i framkant i den industrirevolutionen. 300 km med Tucson FCEV Hyundai Tucson FCEV är byggd med karosskomponenter av lättviktig, prestandahöjande aluminium och har ett effekt/viktförhållande som liknar det som en konventionell stadsjeep har. Den har också låg ljudnivå samt en rymlig interiör med samma komfort och bekvämlighet som sitt bensindrivna syskon. Till skillnad från Santa Fe FCEV har Tucsons bränslecellsprogram löpt parallellt med den konventionella Tucson-modellen och därmed fått helt digitaliserade konstruktionsdata från början. Tucson FCEV:s motor har placerats under motorhuven, till skillnad mot föregångaren där den var inbyggd i bottenplattan. Räckvidden har ökats till 300 km tack vare sina vätgastankar på 152 mot Santa Fes 72 liter. Tucson FCEV är något lättare än sin föregångare men har en effekt på 80 kW (75 i Santa Fe). Topphastigheten noteras till 150 km/tim (Santa Fe 120). Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden