SUCCÉMODELLEN OCKSÅ I KOMBIUTFÖRANDE

Snart är det dags att presentera en i30 Kombi för svenska bilköpare. Den nya modellen bygger förstås på Hyundai i30 5-dörrars som introducerades i september i fjol och blev en riktig försäljningssuccé. Hyundai har saknat en kombi i sitt modellprogram sedan tillverkningen av Elantra Kombi avslutades vid millennieskiftet. Men nu är det alltså dags för Hyundai i30 Kombi – en bil i det s.k. C-segmentet – och därmed blir i30:s modellutbud komplett. Den långa hjulbasen (5 cm längre än 5-dörrarsmodellen) och den generösa bredden har skapat klassledande egenskaper vad gäller komfort och praktiskt utnyttjade utrymmen. Kupén har utformats för att alla som vistas i bilen ska ha gott om plats och baksätet är ett av de rymligaste och mest komfortabla i klassen. Benutrymmet fram och bak är bättre än t.ex. Volvo V50 och Saab 9-3 Sport Combi. Hyundai i30 Kombi mäter 4 475 mm och är 230 mm längre än 5-dörrarsversionen, vilket förstås bidrar till det generösa innerutrymmet men framför allt betyder det att kombin slukar väldigt mycket last, hela 415/1 395 liter (upp/nedfällt). Drivlina Fyra motoralternativ kommer att finnas för Hyundai i30 Kombi på den svenska marknaden. Två fyrcylindriga bensinmotorer på 1,6 liter och 126 hk samt en 2,0 liters på 143 hk, båda med 5-växlad manuell alternativt 4-stegs automatlåda. De två fyrcylindriga direktinsprutade dieselmotorerna har turboaggregat med variabel turbingeometri och båda är också försedda med partikelfilter. en 1,6 liters CRDi på 115 hk och en 2,0 liters CRDi på 140 hk, den senare fås endast med en 6-växlad manuell växellåda. Säkerhet Både den aktiva och den passiva säkerheten håller en mycket hög nivå. Bland annat har Hyundai i30 i standardutförande (Comfort), ESP-antisladd, aktiva nackskydd fram för att skydda mot whiplashskador, justerbara nackskydd på samtliga platser, sex krockkuddar, varav den på passagerarsidan kan kopplas ur med nyckel, två takmonterade krockgardiner fram och bak samt sidokrockkuddar i framstolarna. Isofixfästen för barnstol finns på båda ytterplatserna bak, 3-punktsbälten med bältespåminnare på alla platser, justerbara bälten i höjdled fram med bältessträckare och belastningsbegränsare. Övrig standardutrustning Luftkonditionering (AC), elmanövrerade fönsterhissar fram, elmanövrerade/uppvärmda yttre backspeglar, ställbar ratt, fjärrstyrt centrallås, tanklucka öppningsbar inifrån, CD/mp3/radio integrerat ljudsystem med AUX och USB-anslutning för mp3-spelare, fyra högtalare, vindrutetorkare med ställbar och hastighetsberoende intervallfunktion, bakrutetorkare med spolare, eluppvärmd bakruta, tonade rutor, strålkastare av projektions-typ. ComfortPlus – utöver standard Automatisk klimatanläggning (ACC), läderklädd ratt och växelspaksknopp, färddator, ställbart svankstöd förarstol, el-manövrerade fönsterhissar fram/bak, rattknappar för ljudsystem, ställbar ratt i höjd och längsled, kylfunktion för handskfack, lastnät, dimljus fram, lättmetallfälgar 16” med 205/55 16 däck. 2.0 i30 Sport– utöver ComfortPlus Tyg/läderklädsel, farthållare med rattknappar, regnsensor för vindrutetorkare, eluppvärmd vindruta i torkarposition, däcktrycksövervakning, lättmetallfälgar 17” med 225/45 17 däck, varningslampa för trasigt bromsljus, sportchassi. Garantier Nya i30 Kombi har förstås samma generösa garantipaket som övriga Hyundai personbilar: 9 års Kvalitetsgaranti (max 15 000 mil) inkl. 3 års Nybilsgaranti (fria mil) 9 års Elektronikgaranti (max 15 000 mil) 10 års Rostskyddsgaranti 3 års Lackgaranti 3 års Vagnskadegaranti 3 års Vägassistans Hyundai i30 Kombi kommer att finnas hos samtliga Hyundai-återförsäljare i slutet av mars. Pris: 159 900:- 1,6 M5 Comfort 167 900 :- 1,6 M5 ComfortPlus 187 900:- 2,0 M5 Sport 182 900:- 1,6 CRDi M5 ComfortPlus 199 900:- 2,0 CRDi M6 ComfortPlus (ink.farthållare) Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a