SNÅL SOM FÅ MEN PIGG ÄNDÅ!

SNÅL SOM FÅ MEN PIGG ÄNDÅ!

Med en ny trecylindrig turboladdad dieselmotor är Hyundai i20 en av de absolut snålaste bilarna på marknaden. Den är dessutom pigg och säker och erbjuder gott om plats för fem personer med bagage.

Hyundai i20 har blivit lite större, har ännu fräschare inredning och ny design av front- och bakparti som nu ansluter till företagets formspråk ”fluidic sculpture”.

Men mest spännande är kanske den nya trecylindriga motorn, en råstark turbodiesel på 1,1 liter och 75 hk/55 kW vid 4 000 v/min. Motorn har alltså ”bara” tre cylindrar men fyra ventiler för varje cylinder och ventilerna styrs av två kedjedrivna överliggande kamaxlar. Insprutningen är av commonrail-typ och det maximala vridmomentet är 180 Nm redan från 1 750 v/min.

Motorn driver via en sexväxlad manuell låda och bränsleförbrukningen är endast 3,8 liter/ 100 km vid blandad körning och koldioxidutsläppet endast 99 gram per kilometer. Det är få bilar med förbränningsmotor som drar respektive släpper ut så lite.

Trots den måttliga förbrukningen känns motorn riktigt pigg, framför allt i tätortstrafik där den far iväg med sitt karaktäristiska glada motorljud. Toppfarten är 160 km/tim och 0-100 km/tim går på 15,7 sekunder.

De andra två motoralternativen är inte heller särskilt törstiga, men föredrar bensin som bränsle. Båda har fyra cylindrar, fyrventilsteknik med variabla ventiltider och två kedjedrivna överliggande kamaxlar. Den mindre motorn på 1,2 liter har en maxeffekt på 85 hk/62,5 kW vid 6 000 v/min och ett maximalt vridmoment på 121 Nm vid 4 000 v/min. Motsvarande siffra för den större motorn är 1,4 liter, 100 hk/74 kW vid 5 500 v/min och 137 Nm vid 4 200 varv per minut.

Den mindre motorn driver via en 5-växlad manuell växellåda, den större via en 6-växlad manuell eller 4-växlad automatlåda. Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp vid blandad körning är 4,9 l/100 km och 114 g respektive 5,1 l/100 km och 122 g (automat 6,0 l och 140 g). Toppfart 168 respektive 181 (automat 170) km/tim, 0-100 km/tim tar 12,7 respektive 11,6 (12,9) sekunder.

Nya Hyundai i20 har vuxit fem centimeter på längden och mäter nu 399,5 cm mellan stötfångarna. Höjd och bredd är oförändrade liksom axelavståndet. Chassit med McPherson fjäderben fram och bak en torsionsaxel med skruvfjädrar, har förfinats för ännu smidigare och säkrare vägegenskaper och bästa möjliga komfort.

Yttre förändringar märks främst på den nya fronten med den Hyundai-typiska sexkantiga grillen och nya strålkastare med varselljus av LED-typ. Även bak har ljusarrangemangen modifierats för att ansluta till Hyundais design-DNA.

Interiört märks mer påkostade materialval och en generös utrustning, som redan i basversionen i20 Select omfattar luftkonditionering med kylfunktion i handskfack, Cd/mp3/radio integrerat ljudsystem med AUX-ingång för mp3-spelare eller annan yttre ljudkälla, elmanövrerade/uppvärmda ytterbackspeglar, elmanövrerade fönsterhissar fram, fjärrstyrt centrallås, förarstol ställbar i höjd och ratt ställbar i höjd- och längsled, tjuvlarm, med mycket mera.

Även på säkerhetssidan är utrustningen omfattande och inkluderar bland annat krockkuddar fram (urkopplingsbar på passagerarsidan), takmonterade krockgardiner för fram- och baksäte, sidkrockkuddar i framstolarna, sidokrockskydd i dörrarna, bältespåminnare för alla sittplatser, bältessträckare och belastningsbegränsare, aktiva nackskydd fram, ISOFIX-fästen för barnstolar på ytterplatserna bak, elektroniskt antisladdsystem (ESP), elektroniskt antispinnsystem (TCS), låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EDB) och panikbromsassistans (HBA).

Som alla nya Hyundai omfattas även i20 av Hyundais generösa garantipaket 5 Year Triple Care som innehåller 5 års Nybilsgaranti utan milbegränsning, 5 års Vägassistans och 5 års Serviceassistans.

Nya i20 introduceras hos samtliga Hyundai-återförsäljare den 6-7 oktober 2012.

Priser från:

1,2 5-v manuell  (Select)                          124 900:-

1,4 6-v manuell  (Premium)                                           140 900:-

1,1 CRDi 6-v manuell  (Select)                 142 900:-

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.