SJÄTTE STÖRSTA BILTILLVERKARE I VÄRLDEN

Hyundai-Kia fordonsgrupp har rankats som sjätte största biltillverkaren i världen, enligt den senaste undersökningen av den globala bilförsäljningen som presenterades i tidskriften Automotive News, USA. Hyundai Motor Company och dotterbolaget Kia Motors Group ökade försäljningen med 11,6% under 2005, till 3 715 096, vilket var den största procentuella försäljningsökningen bland alla världens biltillverkare. I och med det kunde man klättra ytterligare ett pinnhål på den globala rankingstegen. Hyundai har dubblat försäljningen i Kina, Indien och på den Ryska marknaden medan ökningen i Nordamerika och Europa varit någon mindre. Undersökningen handlar om personbilar, lätta lastbilar, kommersiella fordon och bussar, och rankingen ser ut enligt följande; 1 General Motors 8 381 805 2 Toyota Motor Corp. 8 120 000 3 Ford Motor Co. 6 208 700 4 Volkswagen AG 5 242 793 5 Daimler Chrysler AG 4 854 700 6 Hyundai-Kia Automotive Group 3 715 095 7 Nissan Motor Co 3 597 748 8 PSA/Peugeot-Citroèn SA 3 390 000 9 Honda Motor Co 3 365 000 10 Renault SA 2 533 428 Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a