SÄKER LYXBIL FRÅN HYUNDAI

Sydkoreas största och världens femte största biltillverkare Hyundai presenterar inom kort ett nytt flaggskepp som är försett med all tänkbar lyxutrustning. Den nya bilen, som tills vidare går under arbetsnamnet "VI", uppvisar flera exempel på Hyundais avancerade forskning och teknologi.

Förutom all "vanlig" lyxutrustning får "VI" också en hel del ny och sofistikerad säkerhetsutrustning. Den har andra generationens Vehicle Stability Management System (VSM2), ett Lane Departure Warning System (LDWS) med sensorer som känner av när man är på väg över i fel fil och ett nytt bältessystem som vid en hotande frontalkrock automatiskt drar åt bilbältena för att maximera skyddet för de åkande.

Hyundais nya flaggskepp "VI" ersätter Hyundai Equus och kommer att konkurrera med modeller som Lexus LS460, BMW 7-serien och Mercedes Benz S-klass. Samtliga dessa är liksom "VI" bakhjulsdrivna.

Längre, bredare och pampigare än föregångaren. Den nya lyxbilen blir 516 cm lång, 190 cm bred och 149,5 cm hög. Hyundai "VI" får två motoralternativ; en 3,9-liters V6:a och en V8 på 4,6 liter.

Hyundai "VI" kommer att introduceras i Korea i februari 2009 och först då släpps det riktiga namnet. Det finns för närvarande inga planer på att exportera den nya bilen vare sig till den amerikanska eller den europeiska marknaden.

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare.
Mer information finns på www.hyundai-motor.com

Hälsningar
Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se
Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a