Rally Monte Carlo för miljöbilar

Den 4 april kördes Miljöbilsrallyt från Schweiz på krävande alpvägar genom Italien och Frankrike innan målgång i Monaco. Det handlade om bilar med antingen batteri-, hybrid- eller bränslecellsdrift. Hyundai Tucson FCEV – som är Hyundais andra generation bilar med vätgasdrift, med en räckvidd på 300 km tack vare en vätgastank på 152 liter - deltog i tävlingen och placerade sig på en hedervärd andraplats. Sjutton bilar deltog i tävlingen. ”Detta är första gången som praktiskt taget alla stora biltillverkare startar i en sån här tävling; vi fick se Hyundai tävla mot Daimler-Chrysler, General Motors, Fiat, Toyota osv.., det är glädjande att se att den här typen av utveckling finns på agendan hos samtliga”, sa Christian Tornatore, ansvarig för Monte-Carlos Miljöbilsrally 2005. Hyundai var en av pionjärerna i utveckling av bränslecellsbilar i mitten av 1990 med första bil i trafik år 2000, en Santa Fe FCEV. För närvarande produceras ett 40-tal Tucson FCEV för vidare utveckling, förfining och tester, både i USA och Korea. På frågan när bilen kommer att finnas tillgänglig för försäljning till kund, svarade Hyundais Executive Vice President Dr. Joon Chul Park; ”år 2010 till 2012 borde vara realistiskt”. Resultat i Miljöbilsrallyt: FCEV-kategorin: Hybrid-kategorin: 1. Fiat Seicento 1. Esoro H31 2. Hyundai Tucson 2. Tanesini/Selene 3. Mercedes Class A 3. Toyota Prius 4. Michelin Hy Light 4. Volkswagen New Beetle 5. Opel Zafira Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a