PRODUKTIONEN AV HYUNDAI i20 FLYTTAS TILL TURKIET

PRODUKTIONEN AV HYUNDAI i20 FLYTTAS TILL TURKIET

Hyundai i20, designad i Europa för europeiska köpare, har blivit en av de starkaste spelarna i B-segmentet. Från och med maj 2010 kommer produktionen att flyttas till Hyundai-fabriken i Izmit i Turkiet.

Hyundai investerar 75 miljoner US-dollar (drygt 535 miljoner kronor) i utbyggnad av fabriken i Turkiet, för att klara tillverkningen av 5-dörrars i20 för Europa, vilket också kommer att innebära 500 nya jobb på fabriken. Av en total produktionskapacitet på 100 000 bilar per år kommer i20 att svara för 80000.

Hyundai Motor India fortsätter att bygga tre- och fyradörrars versioner av i20.

Försäljningen av bilar i B-segmentet står för 20 % av personbilsförsäljningen i Turkiet under årets första sju månader. Hyundai ligger i topp med en marknadsandel på 18 %, tack vare Getz och i20-försäljningen. Getz sålde över 7 000 bilar januari-augusti i år och är fortsatt den populäraste bilen i segmentet. Försäljningen av i20 startade i maj och hittills har 1500 bilar levererats.

Ann Sundfeldt, ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75000 personer.

Hyundai Motor Sweden