Premiär för ny Getz i Frankfurt

På Frankfurt Motor Show, den 13-25 september, visas nya Hyundai Getz för första gången i Europa. Där presenterar Hyundai också två spännande konceptbilar som fått namnen HND-2 och MPV Portico. Hyundai fortsätter att förfina modellutbudet för den Europeiska marknaden och arbetar hårt på vidare utveckling för att ta sin del av den ökande bilmarknaden. Hyundai Getz introducerades 2002, en liten bil som snabbt blev en stor internationell succé. Mer än 550 000 bilar har sålts över hela världen, av dessa 266 000 i Europa. Nya Getz har fått ett ännu mer europeiskt utseende, uppgraderingen innefattar nya motorer, ny design för front och akter, ny interiör och ökad säkerhetsutrustning. För första gången får Getz nu ESP (Electronic Stability Program), passagerarkudden kan kopplas ur med nyckel och sidokrockskyddet blir ännu effektivare. Ur Europeiskt perspektiv är det den nya 1,5 liters VGT-dieselmotorn som är den allra största nyheten. Den finns i två olika alternativ, en som ger 88 hk och ett vridmoment på 220 Nm och en på 110 hk med vridmoment 240 Nm. De tester som gjorts har visat en nioprocentig bränslebesparing jämfört med föregående 1,5 liters motor. Ur svenskt perspektiv är den stora nyheten den nya 1,4-litersmotorn, dieselmotorn kommer till Sverige först 2006. Den lite sportigare 1,6 liters motorn har förbättrats både i teknik- och miljöhänseende. Båda bensinmotorerna är fyrcylindriga med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och variabel ventilstyrning som levererar för 1,4 liters motorn 97 hk vid 6 000 varv/minut och har ett vrid på 125 Nm vid 3 200 varv, 1,6 liters motorn erbjuder 106 hk vid 5 800 varv, vridmomentet 144 Nm vid 3200 varv. Nya Hyundai Getz introduceras i Sverige senare i höst. Konceptbilar HND-2: har utvecklats som en sportig konceptbil i C-segmentet av Hyundai Design Center i Korea. Denna 3-dörrars halvkombi ger en försmak på design- och utveckling som säkert kommer att kännas igen i den nya Hyundai Accent som introduceras nästa år. PORTICO: har utvecklats av Hyundai Advanced Design Team in Korea. Portico är ett exempel på Hyundais strävan att ständigt hålla sig á jour och i främsta ledet med allt som händer på bilmarknaden. I det här fallet handlar det om nästa generations familjetransporter. Portico är varken en sedan eller en MPV, men den erbjuder det bästa från båda. Nyckelkonceptet har varit att kombinera ett rymligt innerutrymme tillsammans med stort lastutrymme och sportiga köregenskaper. Samtliga tre modeller presenteras vid en officiell presskonferens i Hyundais monter C8 i hall 6, den 13 september klockan 10.45. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden