Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006

Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. Sponsringen av fotbollen sker med ett långsiktigt perspektiv. Hyundais samarbete med UEFA och FIFA började redan 1999 med VM för damer. Sedan dess har Hyundai varit med som officiell sponsor i VM i Korea 2002, EM år 2000 samt 2004. Hyundai är dessutom officiell bilpartner under FIFA?s samtliga evenemang år 2007?2014. Hyundai ser fotbollen som en språngbräda för sin övriga marknadsföring. Intentionerna med aktiviteterna före och under VM är att fungera som en länk mellan fotbollen, dess stjärnor och fansen. Fotbolls-VM attraherar alla och berör emotionellt, även de som normalt inte är fotbollsintresserade. Fotbolls-VM kan därför öka förtroendet för Hyundai hos en bred målgrupp. ? Fotbolls-VM är ett globalt starkt evenemang som Hyundai vill vara en del av. Satsningen innebär ett ökat intresse och förtroende för Hyundai, säger Christian Norberg, Vd för Hyundai Bilar AB i Sverige. Sponsring av Fotbolls-VM och ökad bilförsäljning Fotboll är världens största och mest populära idrott och fortsätter att växa både i antal utövare som åskådare. Även Hyundai har sedan företaget började satsa på fotbollen, vuxit och är idag världens sjätte största bilmärke. Sedan 1999, när Hyundai började samarbeta med FIFA och UEFA kring VM och EM har kännedomen och andelen som kan tänka sig en Hyundai när de köper bil ökat markant. Den totala kännedomen i Sverige för Hyundai?s sponsorskap var till exempel vid senaste Fotbolls-VM 2002 hela 65 procent. Den ökade uppmärksamheten har varit en av anledningarna till att Hyundai ökat andelen sålda bilar. Under 2005 sålde Hyundai totalt 2,53 miljoner bilar. I Sverige såldes över 10 000 bilar under 2005. Hyundai bygger broar mellan fotbollen och fansen I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter där interaktionen mellan fansen och fotbollen är i fokus. Tanken är att fotbollsintresserade kan medverka i olika aktiviteter som har en direkt koppling till Svenska fotbollslandslaget och Fotbolls-VM. Här ingår möjligheten att skriva lyckönskningar på en ?Goodwill Boll?, slogantävling för svenska spelarbussen och Hyundai Cup som är ett inofficiellt VM för amatörer. Hyundai är en av huvudsponsorerna till de omfattande svenska TV-sändningarna från VM. Hyundai har dessutom tagit fram specialutrustade VM-bilar som ska säljas före och under Fotbolls-VM. Fotbollsintresserade har genom Hyundai och aktiviteterna kring VM flera möjligheter att vinna biljetter till matcherna i Tyskland. ? Vi ser sponsring som en viktig del i vår totala marknadsmix. Genom att på olika sätt aktivera sponsringen av Fotbolls-VM får vi möjlighet att träffa våra kunder i informella sammanhang. Vi vill genom fotbollen öka stoltheten bland de bilägare som idag kör Hyundai, men även skapa intresse för våra olika bilmärken bland de som funderar på att byta bil. säger Roland Bägén, marknadschef för Hyundai i Sverige. Vi kommer bjuda på en hel del överraskningar i samband med årets idrottsevenemang. Goodwill boll med lyckönskningar till fotbollslandslaget Hyundai ser till att så många som möjligt oavsett nivå på fotbollsintresse får möjlighet att visa sitt engagemang för det svenska fotbollslandslaget. Under våren 2006 har Hyundai åkt på en VM-turné till med en rad allsvenska matcher. Hyundai har med sig en fyra meter hög fotboll (Goodwillbollen). På bollen kan svenska folket skriva sina lyckönskningar till fotbollslandslaget. Goodwillbollen har även besökt till exempel Tunavallen i Eskilstuna där ungdomslag skrev sina hälsningar till landslaget. Den gigantiska fotbollen har med sig cirka 15 000 lyckönskningar från svenska folket och skickas till Tyskland för att finnas på plats under invigningen av Fotbolls-VM. Hyundai-Cup ? Amatör-VM i fotboll Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai Cup ? Amatör-VM i Fotboll. Den svenska uttagningen avgjordes i maj då Skälarö från Göteborg kvalificerade sig till finalspel i Wien. Hyundai Cup har engagerat 900 spelare och 100 lag och har pågått sedan förra sommaren. Om laget lyckas bra i Wien väntar en final där världens bästa amatörlag utses den 30 juni under Fotbolls-VM i Tyskland. I Sverige anordnas turneringen av Hyundai tillsammans med korpen. Slogantävling Hyundai har genomfört en slogantävling där Johan Kempe från Järfälla vann med sin slogan: Kämpa! Jobba! Visa glöd. Ni har svenska folkets stöd! Johan Kempes slogan kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Liknande tävlingar genomförs i alla deltagande länder där fansen genom Hyundai kan visa sitt engagemang för sitt favoritlag. Vinnaren får resa, hotell och biljetter för två personer till öppningsmatchen den 9 juni Tyskland. Ytterligare tre personer vinner två biljetter var till en av Sveriges VM-matcher. Sponsring av ?Matchen? för SOS Barnbyar och VM-sändningarna Hyundai har skänkt nya modellen av Santa Fe till TV-programmet ?Matchen? som går i TV4 där kändisar spelar mot 94-laget. De som ringer in för att vinna en Santa Fe bidrar med pengar till SOS Barnbyar. Hyundai sponsrar de omfattande TV-sändningarna såväl i SVT som TV4 under VM. Totalt blir det 320 exponeringar av Hyundai under VM-matcherna. Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden