Nya i20 - bättre för både miljö och plånbok

Nya i20 - bättre för både miljö och plånbok

Hyundais populära i20-modell har uppgraderats med bland annat ännu mer bränsleeffektiva motorer. i20 har därmed blivit både snålare och renare – med 1,2 liters bensinmotor på 78 hk klassas den som miljöbil – samtidigt som modellserien fått en ännu högre utrustningsnivå.

Hyundai har investerat 80 miljoner euro för att flytta produktionen av 80 000 bilar per år från Indien till Izmit i Turkiet. Där startade produktionen av 5-dörrars i20 i maj och samtidigt infördes en mängd uppgraderingar.

Den uppdaterade bensinmotorn på 1,2 liter har ett CO2 -utsläpp på 119 gram/km, vilket är sex procent lägre än hos föregångaren, och den kvalar därmed in under den svenska miljöbilsgränsen.

Även den större bensinmotorn på 1,4 liter och 100 hk får lägre utsläpp och förbrukning. Här nedan nya förbrukningsvärden (gamla värden inom parantes).

Bränsledeklaration                                                1.2                       1.4                       1.4 aut

Blandad             1/100 km                                       5,2 (5,2)             5,4 (5,6)             5,8 (6,2)

Stad                 1/100 km                                       6,5 (6,4)             7,0 (7,2)             7,7 (8,0)

Landsväg           1/100 km                                       4,3 (4,5)             4,5 (4,7)             4,7 (5,1)

CO2km              g/km                                               119 (124)           125 (133)           135 (146)

Ny utrustning:

Bland annat minskad friktion i motorn, minskat luftmotstånd med vinddeflektor vid bakhjul. En växlingsindikator(manuell växellåda) hjälper föraren att köra ekonomiskt genom att indikera lämplig växel.

Priser:

1.2 e-Base (miljöbil)                                              126 900 kr

1.2 e-Sense (miljöbil)                                            136 900 kr

1.4  Comfort Plus                                                 139 900 kr

1.4 Comfort Plus automat                                      149 900 kr

Självklart finns fortfarande också den fyrcylindriga 1.4 liters miljöbilen med turbodiesel på 90 hk i modellutbudet.

Garantier:

3 års Nybilsgaranti (fria mil)

5 års Lackgaranti

3 års Vagnskadegaranti

12 års Rostskyddsgaranti

ann.sundfeldt@hyundai.se

högupplösta bilder finns på: www.newsdesk.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

Hyundai Motor Sweden