Nya Hyundai i20

Efterträdaren till succémodellen Hyundai Getz är en helt ny bilmodell som kommer till Sverige framåt vårkanten. Den nya bilen heter i20 och i den tillvaratas företrädarens bästa egenskaper, som tillförlitlighet, säkerhet, körglädje och bränsleekonomi. Men i20 har också mer av allt, mer och bättre utrustning och fler och effektivare säkerhetsdetaljer.

Den nya modellen är utvecklad och designad i Europa för att möta de europeiska köparnas högt ställda förväntningar. Formspråket känns igen från de nyligen introducerade modellerna i10 och i30. Hyundai i20 har en helt ny bottenplatta, som utvecklats med sikte på en sportig och smidig men också mycket säker körupplevelse. Merparten av testkörningarna under utvecklings-arbetet har skett på europeiska vägar. Vintertesterna har gjorts i norra Sverige, hastighetsproven på tyska Autobahn och i Spanien har bilen testats i hett klimat. Testerna har bland annat resulterat i att bilens framvagn av McPherson-typ och den bakre torsionsaxeln tillsammans ger i20 den stadiga och behagliga väghållning som europeiska kunder efterfrågar. Jämfört med föregångaren har i20 ett längre axelavstånd (2 525 mm/+70 mm), vilket betyder betydligt generösare innerutrymmen.

Till Sverige kommer Hyundai i20 i tre versioner med tre olika motorer: 1,2 Comfort på 78 hk har ett maximalt vridmoment på 119 Nm vid 4 000 varv/minut, 1,4 Comfort/Plus har 100 hk och 137 Nm vid 4 200 v/min och dieselmodellen 1,6 CRDi e-Sense kan skryta med 115 hk och 260 Nm vid 1 900-2 750 v/min. Turbodieseln har en sexväxlad låda, partikelfilter och ett koldioxidutsläpp på bara 115 gram/km, vilket är väldigt lågt för klassen. Förbrukningen är imponerande låg, i blandad körning drar den bara 4,3 liter per 100 kilometer.

I utrustningen ingår bland annat AC (1,2 Comfort) eller automatisk klimatanläggning (övriga), ratt ställbar i höjd och avstånd, fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar, elstyrda ytterbackspeglar, fyrkanalsstereo med radio/cd/mp3 och inbyggd display, fällbart baksäte 60/40 och kylt handsfack.

Även säkerheten är det väl sörjt för. Hyundai i20 har hög standard både när det gäller passiv och aktiv säkerhet. I händelse av en olycka skyddas de åkande av en mycket stark kaross som till stor del byggs i höghållfasthetsstål. Sex krockkuddar är standard, liksom aktiva nackskydd, bältesförsträckare fram, bältespåminnare på samtliga platser, senaste generationens ABS-bromsar, elektroniskt antisladdsystem (ESP), antispinnsystem (TCS), panikbromsassistans (HBA) samt elektronisk bromskraftfördelning (EBD).

Hyundai i20 kommer att introduceras i Sverige i mitten av mars 2009. Priset är ännu inte fastställt.

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare.
Mer information finns på www.hyundai-motor.com

Hälsningar
Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se
Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a