Ny Hyundai Matrix i fin form

På den internationella bilsalongen i Genéve i början av mars presenterar Hyundai en ny version av den populära familjebilen Matrix, som förbättrats och förändrats på såväl ut- som insidan. Exteriör Med design av Pininfarina lanserades Hyundai Matrix år 2002 och blev snabbt en populär bilmodell för yngre familjer i hela Europa. Formgivningen har gillats av barnfamiljer och de nya formerna är en omsorgsfull utveckling av originalet. Nya Matrix har bland annat fått en ny främre stötfångare med skulpterade luftintag och prydlig infattning av dimljusen. Kylargrillen har gjorts om och de större dubbla strålkastarna är elegant inkorporerade i karossformen. Motorhuv och framflyglar har blivit smäckrare och samtidigt fått en tuffare profil. Baktill är förändringarna inte så markanta, det handlar främst om att stötfångaren har gjorts om och fått nya dimljus. Interiör Grå tygklädsel är standard i båda GL och GLS-versionerna, men båda kan beställas med röd eller blå klädsel. Liksom tidigare har även nya Matrix fällbart säte 40/60, komplett luftkonditionering, praktisk mittkonsol och elektriska fönsterhissar. Den ovanligt bekväma sitshöjden som bidrar till smidigt insteg och de stora rutorna ger en utmärkt runtomsikt. Oförändrad är också den väl tilltagna lastkapaciteten på 350 liter med uppfällt säte och 1 284 liter med hopfällda bakre sittplatser. Motor och chassi Tre olika motoralternativ finns; bensinmotorer på 1,6 l/103 hk och 1,8 l/123 hk samt en common rail turbodiesel (CRDi) på 1,5 l/110 hk. Femväxlad manuell låda är standard och de båda versionerna med bensinmotorer kan även beställas fyrväxlad automatlåda. Matrix har spiralfjädring, gasstötdämpare och individuell hjulupphängning runt om. Fram sitter McPherson fjäderben och bak hålls hjulen på plats av dubbla tvärlänkar. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden