NY HYUNDAI-FABRIK I RYSSLAND

NY HYUNDAI-FABRIK I RYSSLAND

Hyundai Motor Manufacturing Russia (HMMR), ett helägt dotterföretag till sydkoreanska Hyundai Motor Company, har genomfört en testkörning av pressmaskinbandet och bekräftar att det nu är dags för bilföretagets sjätte tillverkningsort utanför hemlandet.

HMMR är den första utländska fabrik i Ryssland som installerar en anläggning med pressmaskiner.”Vi håller oss till vår filosofi att tillverka säkra bilar med hög kvalitet för våra ryska kunder. Vi är övertygade om att HMMR inte bara kommer att möta utan också överträffa konsumenternas behov”, sa Mr Ahn, Joo-Soo, General Director HMMR.

Hyundai Motor tog beslutet att bygga upp en fabrik för 500 miljoner Euro, för en produktionscykel i full skala, från pressning av bilplåt och karossdelar till svetsning, lackering och sammansättning. En pressmaskinanläggning kommer att hjälpa HMMR att ha säker tillgång till bildelar för tillverkningens allra tidigaste stadier.

Fabriken beräknas stå klar i september och produktionen planeras till årsskiftet. Vid slutet av 2011 ska fabriken uppnå en tillverkningskapacitet på 100 000 bilar per år.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 193 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.

Hyundai Motor Sweden