Ny ägarstruktur i Bilbyter

Ny ägarstruktur i Bilbyter

Bilbyter i Linköping startades 1971 med försäljning av begagnade bilar. 1992 blev Bilbyter återförsäljare för Hyundai och har alltsedan dess varit den sydkoreanska biltillverkaren trogen.

2001 såldes företaget till herrarna David Burman och Magnus Ilestrand.

Bilbyter flyttade strax därefter till nya, fräscha lokaler på Bonnorpsgatan 2 i Linköping/Tornby. Och 2008 var det dags att även ta hand om Hyundai-försäljningen i Norrköping, närmare bestämt på Malmgatan 21 i Norrköping/Ingelsta.

Nu har de båda kompanjonerna beslutat att gå skilda vägar och David Burman tar ensam över ansvaret och ägandet av de två fullserviceanläggningarna från och med den 1 juni 2013.

Företaget omsätter idag ca 140 miljoner och säljer ungefär 1100 bilar per år. Totalt sysselsätter de båda bilanläggningarna idag 26 personer.

”Framtiden ser härligt ljus ut”, säger David Burman, ”Med tanke på Hyundais kvalitets produkter och generösa garantiprogram, ser jag en oerhörd utvecklingspotential att tillsammans med mitt fantastiska team driva Hyundaiförsäljningen i Östergötlands största städer framåt och uppåt”, avslutar Burman.

För ytterligare information: david.burman@bilbyter.se

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland
och Brasilien.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Hyundai Motor Sweden

Telegrafgatan 8a