MINSKADE UTSLÄPP I HYUNDAIS BILAR

I en ny oberoende rapport visar Hyundai stora framsteg när det gäller att ytterligare ha reducerat CO2-utsläppen från sina bilmodeller. Rapporten visar att Hyundai är på god väg mot EU-målet på 130 g/km som genomsnitt på hela vagnparken till år 2015.

European Federation for Transport and Environment (T & E) har publicerat en studien som analyserar de 25 största biltillverkarnas förbättringar vad gäller minskade CO2-utsläpp i Europa från 2007 till 2008. Hyundai rankades på tredje plats med en minskning av 7,6 % under perioden - från 161 till 149 g/km. Enligt T & E är den genomsnittliga förbättringen för samtliga tillverkare i undersökningen bara 3,3 %.

I en separat rapport avslöjar JATO Dynamics att koldioxidutsläppen från Hyundais bilar som sålts i Europa under första halvåret 2009 var 12,8 % lägre än under samma period 2008. Den genomsnittliga minskningen för de 25 biltillverkare som deltog i undersökningen var 6,2 %.

För tabell se bifogat word-dokument.