Miljonjubileum för europeiska Hyundai

Miljonjubileum för europeiska Hyundai

Ännu en viktig milstolpe för biltillverkaren Hyundai: över en miljon Hyundai av olika modeller som konstruerats i Europa för europeiska kunder har nu också sålts i Europa.

Detta uppnåddes bara fem år efter introduktionen av Hyundai i30, som var Hyundais första modell som designats och utvecklats på Hyundai European Research & Development Center i Rüsselsheim, Tyskland.

Sedan den sydkoreanska biltillverkaren först introducerades i Europa 1977 har Hyundai arbetat kontinuerligt för att stärka den lokala verksamheten. Idag har företaget ett europeiskt huvudkontor inklusive forsknings- och utvecklingscenter i Tyskland samt två fabriker, en i Tjeckien och en i Turkiet.

Allt eftersom Hyundais europeiska närvaro ökat har också modellprogrammet för Europa vuxit och består idag av bilmodeller i fem segment: nya generationen av i30 (C-segmentet), nya i20 (B-segmentet), ix20 (B-MPV), ix35 (C-SUV) och helt nya i40 (D-segment).

Hyundai i30 var inte bara den första modellen som designades i Europa, det var också den första av företagets produkter som fick ”i” prefixet, en nomenklatur som fortsätter också idag.

”Precis som i övriga Europa så består Hyundai-försäljningen i Sverige övervägande av europeiskt producerade modeller, närmare bestämt 70 procent”, säger Thomas Holm, VD för Hyundai Bilar AB.

ann.sundfeldt@hyundai.se

telefon +46 70 3178031

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a