i-blue från Hyundai - bilar med avancerad Eco-teknik

Vid den internationella bilsalongen i Genève presenterar Hyundai begreppet i-blue, en kombinerad tillämpning av befintlig modern teknik som medger masstillverkning av ytterst miljövänliga fordon redan idag, samt en helt ny liten turbomotor som kan drivas med natur- eller biogas. i-blue Koldioxidutsläppen är i konstant fokus i miljöpolitiken – Hyundai kan nå ännu längre när det gäller att minska koldioxidutsläppen. I begreppet i-blue har Hyundai kombinerat flera avancerade tekniska lösningar för att möta framtida krav. Bilarna i i-blue-serien har bland annat. Sänkt luftmotstånd: slät undersida, optimerad hjulhusutformning, sänkt kaross, spoiler. Snålare motorer: lägre friktion, omprogrammerad motorstyrning, start och stopp-system. Lägre rullmotstånd: lättrullande däck, högre lufttryck. Ändrad utväxling: ny 6-växlad låda, högre utväxling på de tre högsta växlarna. i30 blue Redan med den vanliga 90 hästars 1,6 CRDi motorn är 5-dörrars i30 en mycket sparsam bil med ett koldioxidutsläpp på endast 125 g/km. Med i-blue-paketet minskas detta med 15,2%, till endast 106 g/km och bränsleförbrukningen minskar då i motsvarande grad. i10 blue Den ekonomiska 5-dörrarsmodellen med 1,1 CRDi motorn på 70 hk har redan ett mycket lågt koldioxidutsläpp på 114 g/km. I i-blue versionen reduceras förbrukning och utsläpp med 17 % och CO2 är därmed nere på endast 95 g/km. i10 blue CNG (gasdrift) En ännu snålare lösning uppnås genom en nyutvecklad trecylindrig turbomotor på 0,8 liter och 98 hk. I gasdrivet utförande når i10 blue en klassledande låg utsläppsnivå på 65 g/km när den körs på naturgas – och på biogas reduceras utsläppen i princip till noll! Hyundai och miljön Långt innan miljölagstiftningen infördes hade Hyundai minskat föroreningar och utsläpp i alla sina fabriker och infört återvinningskoder. Ett exempel är 1996: När en ny fabrik skulle byggas grävde man upp 1 700 träd och planterade dem istället på återvunnen mark i Namyang. Samtliga utsläpp kontrollerades noga, liksom restföroreningar. Hyundai var bland de första stora företag som satsade helt på vattenbaserade lacker och minskade farliga ingredienser som kadmium. 1996 lanserades också Hyundai ULEV (Ultra Low Emisson Vehicle) som redan då underskred de allra strängaste kraven på minskade utsläpp. Samtidigt med introduktionen av SUV-modellen Santa Fe år 2000 tillverkades också en bränslecellsdriven version, som testades i daglig trafik i USA. År 2004 kom andra generationens eldrivna fordon Hyundai Tucson FCEV. Förra året vann den överlägset tävlingen Challenge Bibendum, som då kördes i Shanghai, mot konkurrenter från Daimler AG, General Motors och Nissan. Challenge Bibendum startades av Michelin 1998 och är en tävling som uppmuntrar miljöpositiv vägtransport. Tucson FCEV har en maxfart på 150/timoch en räckvidd av 350 km . Hjärtat i denna bil är en bränslecellsstapel som ger 80 kW och drivs med vätgas från en tank med 350 bars tryck, allt konstruerat av Hyundai. I 2007 års upplaga av tävlingen Panasonic World Solar Challenge, som kördes i Australien, vann nya Hyundai i30 1,6 CRDi turbodiesel över en hel rad diesel- och hybridkonkurrenter genom att ha bästa bränsleeffektivitet och lägsta utsläpp av växthusgaser. Hyundai i30 drog endast 3,2 liter bränsle per 100 km och koldioxidutsläppet var 97g/km under den 3 000 km långa resan från Darwin till Adelaide. i30 utklassade inte bara Toyota Prius hybrid utan även dieselbilar från Audi och Peugeot. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden