HYUNDAI VISAR NYTT SEDANKONCEPT I NEW YORK

På New York International Auto Show, den 4 april, visar Hyundai för första gången sin nya konceptbil Genesis. En bakhjulsdriven, sportig sedan med V8-motor, en bil som är tänkt att ta upp kampen med de redan etablerade märkena i den klassen. Hyundai Genesis är en konceptbil i den sportiga sedanklassen. En bil som planeras ingå i modellprogrammet redan 2008. Bilen bygger på en prototyp av Hyundais nya plattform för bakhjulsdrift. Genesis har en helt nyutvecklad 4,6 liters V8-motor med fyra överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder som utvecklar drygt 300 hk. Tillsammans med en sexstegad semiautomatisk växellåda och differentialbroms gör Genesis 0-100 km/tim på strax under sex sekunder. En viktfördelning på 53/47 procent fram/bak borgar för mycket goda vägegenskaper. I Genesis lanseras också Hyundais nya antisladdsystem ESC (Electronic Stability Control), som kontinuerligt samlar data från bilens olika system och väger in dessa för ett eventuellt ingripande via en microprocessor. Extra höghållfast stål på kritiska områden gör Genesis väldigt vridstyv och ger också bilen en lägre vikt än hos t.ex. BMW 5-serien och Mercedes E-klass.Fjädringen bygger i korthet på en nyutvecklad femlänkad framaxel och dito bakaxel som ger en optimal fjädringsgeometri. Givetvis har också mycket stor vikt lagts vid såväl den aktiva som den passiva säkerheten i bilen. ”Genesis är en manifestation över Hyundais strävan att kunna leverera produkter av världsklass i alla segment”, sammanfattar John Krafcik på Hyundai Motor America. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677

Hyundai har varit representerat i Sverige med färsäljning sedan 1991. Hyundai Motor Sweden AB har ett rikstäckande nätverk av agenter och serviceverkstäder.

Telegrafgatan 8a