Hyundai tecknar samarbetsavtal för busstillverkning i Indien

Den koreanska biltillverkaren Hyundai som är Indiens näst största biltillverkare, tecknade idag ett femårigt avtal med bildelstillverkaren Caparo India och ger sig därmed in i landets snabbt växande efterfrågan av lyxbussar. Enligt överenskommelsen skall Hyundai Motor leverera delar och produktionsteknologi för busstillverkningen medan Caparo India skall bygga en fabrik med en produktionskapacitet på 1500 fordon årligen. För att underlätta både tillverkning och försäljning kommer den nya fabriken att placeras i nära anslutning till Hyundais nuvarande fabrik i Indien. Produktionsstart blir 2009 med initialt 350 bussar. Till år 2013 skall produktionen klara 5 100 bussar. Försäljningen av kommersiella fordon uppgick 2007 till 290 000 varav 5 000 lyxbussar. På en marknad med snabb ekonomisk utveckling och krav på allt lyxigare transporter, räknar man med att dubbla antalet lyxbussar i landet till 10 000 år 2010. Hyundai´s bästsäljare i Indien är idag Elantra och nya i10. Men nu är det alltså dags att också möta den kommersiella marknaden och ytterligare stärka varumärket. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden