HYUNDAI SLÅR SIG NER I EUROPA

Hyundai, som idag är världens sjätte biltillverkare, lägger nu grunden för ytterligare en fabrik i Europa, närmare bestämt i Nosovice, Tjeckien. Hyundai investerar 1,3 miljarder Euro (12 miljarder SEK) i den nya fabriken, som när den står klar 2008 kommer att ha skapat 3 500 nya jobb. Konstruktionsarbetet skall påbörjas i slutet av 2006 och produktionen beräknas vara igång i oktober 2008. Initialt skall fabriken producera 200 000 personbilar och 600 000 växellådor årligen. År 2011 beräknas produktionsvolymen öka till 300 000 bilar per år. ”Detta är ett mycket viktigt steg i Hyundais strävan att till år 2010 dubbla den årliga Hyundai-försäljningen i Europa”, sa Gerry Dorizas, vice president Hyundai Motor Europe, vid en presskonferens på British International Motor Show i London. Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden