HYUNDAI SIKTAR PÅ DRYGT 3 MILJONER BILAR 2008

Under 2008 räknar Hyundai med att globalt sälja minst 3,11 miljoner bilar, en ökning med 19,6 procent mot 2007, då totalen slutade på 2 602 322 bilar. Styrelseordförande Chung Mong-Koo förklarade i ett nyårstal att företagets motto för 2008 är att ”Utmana Framtiden”, och han uppmanade företagets ledning att bland annat våga sig in på nya marknader och grunda en ny kultur mellan arbetare och ledning. ”Det är viktigt att försäkra sig om en fast bas för global produktion, liksom att maximera försäljnings- och marknadsföringsinsatser för att komma kunderna närmare och få märket att växa ytterligare”, tillade Mr. Chung. 2008 är ett mycket viktigt år för Hyundai. De nya fabrikerna i Kina och Indien uppnår full produktionskapacitet medan arbetet av nya fabriker i USA och Tjeckien är i full gång. Vid halvårsskiftet ska Hyundai dessutom påbörja bygget av en fabrik i Ryssland. Investeringar i fabriker utomlands har varit oerhört viktiga insatser för att globalisera verksamheten och minska beroendet av den koreanska marknaden. Fabrikerna utomlands svarade för 35 procent av Hyundais produktion 2007 och den siffran förväntas växa till 42 procent under 2008. Den inhemska försäljningen beräknas i år öka med 8 procent till 670 000 bilar, medan exporten förväntas öka med 4,6 procent till 1,13 miljoner bilar. Utlandsfabrikerna i Indien, Kina, Turkiet och USA ska enligt planerna öka produktionen med 46 procent till 1,31 miljoner bilar. I Sverige räknar Hyundai i år att sälja 10 000 bilar, jämfört med 8 040 under 2007. Det skulle innebära en ökning med hela 24,4 procent. ”Det låter mycket, men förra året hämmades vi bland annat av produktionsförseningar och i år får vi flera nya spännande modeller, inklusive ett antal intressanta miljöbilar”, säger Christian Norberg, VD för Hyundai Sverige. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Hyundai Motor Sweden